دوره 4، شماره 3 - ( بهار 1397 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemati K, Nourozi K, Arsalani N, Saadati H. The Expected and Perceived Service Quality by Geriatric Patients and Medical Staff of NAJA Hospitals. IJRN 2018; 4 (3) :1-7
URL: http://ijrn.ir/article-1-247-fa.html
همتی کبری، نوروزی کیان، ارسالانی نرگس، سعادتی هیمن. کیفیت خدمات مورد انتظار و کیفیت خدمات درک شده از سوی سالمندان بستری و کارکنان بیمارستان‌های ناجا. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1397; 4 (3) :1-7

URL: http://ijrn.ir/article-1-247-fa.html


دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (4646 مشاهده)
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت دوران سالمندی و نیاز آنان به خدمات بستری در بیمارستان و در نظر گرفتن تفاوت میان کیفیت خدمات ادراک شده از منظر بیماران و کارکنان بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت کیفیت ادراک شده از منظر سالمندان بستری و کادر درمانی بیمارستان پرداخته است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 295 نفر از سالمندان واجد شرایط بستری در بیمارستان فوق تخصصی ولیعصر و بیمارستان تخصصی امام سجاد (ع) در محدوده زمانی تیر و مرداد سال 94 و 242 نفر از کارکنان کادر درمانی بیمارستان‌های فوق وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از پرسسشنامه سروکوال جمع آوری شد و با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS توسط آزمون تی گروه‌های مستقل تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: تفاوت معنی داری بین میانگین نمره انتظارات از کیفیت خدمات در گروه سالمندان در هر پنج بعد با میانگین نمره انتظارات از کیفیت خدمات در گروه کارکنان وجود داشت (0/001 > P)، به طوری که میانگین نمره انتظارات از کیفیت خدمات در گروه سالمندان بیشتر از میانگین نمره انتظارات از کیفیت خدمات در گروه کارکنان بود. همچنین تفاوت معنی داری بین میانگین نمره ادراکات از کیفیت خدمات در گروه سالمندان در هر پنج بعد با میانگین نمره ادراکات از کیفیت خدمات در گروه کارکنان وجود داشت (0/001 > P)، به عبارتی در هر پنج بعد میانگین نمرات کیفیت خدمات ادراک شده توسط سالمندان بیشتر از کارکنان بود.
نتیجه گیری: سالمندان دارای سطح انتظارات بالاتری از کیفیت خدمات نسبت به کارکنان بودند و همچنین میزان ادراکات از کیفیت خدمات در سالمندان بالاتر از کارکنان بود. سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی از منظر سالمندان می‌تواند به عنوان عامل مهمی جهت برنامه ریزی‌های آینده دولت و وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه گر، سازمان‌های نیروهای مسلح و ارگانها و سازمانهای مرتبط با این امر جهت ارائه خدمات بهتر و مرتبط با نیازهای این قشر از جامعه در نظر گرفته شود.

 
متن کامل [PDF 310 kb]   (2953 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/7/10 | پذیرش: 1396/8/21 | انتشار: 1397/2/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb