[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 24-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بازخورد محور (Teach-Back) بر تبعیت از رژیم‌درمانی بیماران دیالیزی مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه مراجعه‌کننده به بیمارستان سینا در سال 1395
اکبر قنبری، کیان نوروزی تبریزی، اصغر دالوندی ، سیدحبیب الله کواری، مهدی نوروزی
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
چکیده:   (876 مشاهده)
مقدمه: عدم تبعیت از رژیم‌درمانی به‌عنوان یک مشکل مهم در بیماران همودیالیزی شناخته‌شده است. استفاده از روش‌های آموزشی مناسب که با برقراری ارتباط بین فردی، سعی در رفع نیازهای آموزشی بیمار داشته باشد، می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش به روش بازخورد محور بر تبعیت از رژیم‌درمانی بیماران مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه می‌باشد.
روش کار: در این کار آزمایی بالینی تصادفی سازی شده، 90 بیمار مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه و تحت درمان با همودیالیز که در سال 1395 به بیمارستان سینای تهران مراجعه کرده بودند، به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مداخله، علاوه بر آموزش‌های روتین، در چهار حیطه همودیالیز، درمان دارویی، مصرف مایعات و رژیم غذایی، آموزش به روش بازخورد محور به مدت 45 دقیقه داده شد. در گروه شاهد تنها آموزش‌های روتین انجام شد. تبعیت از درمان، با استفاده از پرسشنامه تبعیت از درمان در بیماران مرحله انتهایی نارسایی کلیه (ESRD-AQ) در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون (7 روز بعد از مداخله) و پیگیری (30 روز بعد از مداخله) ارزیابی شد. داده‌ها پس از جمع آوری با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی مستقل، تحلیل واریانس مکرر، بنفرونی و تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده‌ها استفاده شد سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین نمرات تبعیت از درمان گروه مداخله در هر دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری به‌طور معناداری بالاتر از گروه شاهد بود (001/0 = P) به‌طوری‌که به ترتیب 8/28% و 1/22% از تغییرات تبعیت از درمان در پس‌آزمون و پیگیری، ناشی از مداخله بود.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش به روش بازخورد محور می‌تواند منجر به تبعیت از درمان در چهار حیطه همودیالیز، درمان دارویی، محدودیت مصرف مایعات و رژیم غذایی در بیماران همودیالیزی شود.
 
واژه‌های کلیدی: روش‌های آموزشی، آموزش بازخوردی، تبعت از درمان، بیماران همودیالیزی
متن کامل [PDF 514 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari A, Nourozi Tabrizi K, Dalvandi A, Kavari S H, Noroozi M. Effect of an Educational Program Based on the Teach-Back Method on Adherence to Treatment Regimen in Dialysis Patients with End Stage Renal Disease Referred to Sina Hospital during 2015-2016. IJRN. 2017; 4 (1) :24-31
URL: http://ijrn.ir/article-1-303-fa.html

قنبری اکبر، نوروزی تبریزی کیان، دالوندی اصغر، کواری سیدحبیب الله، نوروزی مهدی. تأثیر آموزش بازخورد محور (Teach-Back) بر تبعیت از رژیم‌درمانی بیماران دیالیزی مبتلابه مرحله انتهایی نارسایی کلیه مراجعه‌کننده به بیمارستان سینا در سال 1395. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1396; 4 (1) :24-31

URL: http://ijrn.ir/article-1-303-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش پرستاری توانبخشی Iranian Journal of Rehabilitation Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752