فلاحی-خشکناب مسعود،  ارسلانی نرگس. فرآیند ایفای نقشهای کاری و خانوادگی در زنان پرستار.  نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1396; 4 (2) :1-7
URL: http://ijrn.ir/article-1-34-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (5987 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: باتوجه به تغییرات دموگرافیک جوامع امروزی ومشارکت فزاینده زنان در بازار کار، یکی از مهمترین چالشها در مشاغل دارای نوبت کاری مانند پرستاری ایفای نقشهای کاری و خانوادگی میباشد. چگونگی ایفای نقشهای کاری و خانوادگی در پرستاران زن بعنوان هدف اصلی این مطالعه کیفی مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: بر اساس روش نظریه زمینهای استراوس و کوربین 1998 تجارب روزمره 20 نفر از کارشناسان پرستاری زن شاغل در بیمارستانهای آموزشی تهران بامیانگین سابقه کار 12 سال، در مورد فرآیند ایفای نقشهای کاری و خانوادگی با استفاده از روش مصاحبه انفرادی و بحث و گفتگوی گروهی در سال 1392 گردآوری شده و تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: چهار طبقه اصلی حاصل از تجربیات شرکت کنندگان شامل «سختی نقشهای خانوادگی»، «سختی شرایط کار»، «منابع حمایتی غیر مؤثر» و «نارضایتی» بود. در پایان طبقه مرکزی پدیدار شده از این طبقات "تلاش مداوم برای استمرار موقعیت شغلی و خانوادگی" تعیین گردید.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد پرستاران با توجه به فشار نقشهای خانوادگی و کاری، کمبود تسهیلات محل کار ومنابع حمایتی غیر مؤثر ضمن تلاش مداوم برای ایفای نقشهای کاری و خانوادگی خود، اغلب مجبوربه غفلت از نیازهای خود مانند نیاز به استراحت و خواب کافی و ... میشوند. در نهایت تحت این شرایط پیامد فرآیند ایفای نقشهای کاری و خانوادگی خستگی مزمن، بروز مشکلات سلامتی و نارضایتی در اغلب پرستاران شاغل است که موجب کاهش اثربخشی شغلی پرستاران و مراقبتهای ارائه شده به بیماران خواهد شد. بنابراین لازمست ارتقاء وضعیت سلامت و بهبود شرایط شغلی پرستاران زن بیشتر مد نظر واقع شود.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    
                      
دریافت: 1393/5/11 | پذیرش: 1396/9/2 | انتشار: 1396/11/18