گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانesmaeili@bojnourdiau.ac.ir
چکیده: (4395 مشاهده)
مقدمه: بارداری بهویژه نخستین بارداری یک موقعیت جدید و اضطرابآور است که باعث استرس، افسردگی و کاهش کیفیت زندگی میشود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی توانبخشی شناختی بر استرس ادراکشده، افسردگی و کیفیت زندگی در زنان نخستزای دارای اضطراب بارداری انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان نخستزای دارای اضطراب بارداری مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اهواز در فصل تابستان سال 1397 بودند. در مجموع 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون 10 جلسه 45 دقیقهای با روش توانبخشی شناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با پرسشنامههای استرس ادراکشده، افسردگی و کیفیت زندگی جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروهها از نظر استرس ادراکشده، افسردگی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری داشتند. یعنی، آموزش گروهی توانبخشی شناختی باعث کاهش استرس ادراکشده و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی در زنان نخستزای دارای اضطراب بارداری شد (0/001>P).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از اهمیت و تاثیر آموزش گروهی توانبخشی شناختی بر استرس ادراکشده، افسردگی و کیفیت زندگی در زنان نخستزای دارای اضطراب بارداری بود. بنابراین روانشناسان و مشاوران میتوانند از روش آموزش گروهی توانبخشی شناختی برای کاهش استرس ادراکشده و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1397/12/9 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/7/2