Ahmadi F, Fallahi-Khoshknab M, Rahgoi A, Mohammadi-Shahboulaghi F, Rezasoltani P. The Effect of Cognitive-Behavioral Stress Management Group Training on Anxiety, Depression, Stress and Readmission in Asthma Patients. IJRN 2020; 6 (4) :19-29
URL:
http://ijrn.ir/article-1-525-fa.html
احمدی فاطمه، فلاحی-خشکناب مسعود، رهگوی ابوالفضل، محمدی-شاهبلاغی فرحناز، رضاسلطانی پوریا. تأثیر آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوهی شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی، استرس و بستری مجدد بیماران مبتلا به آسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1399; 6 (4) :19-29
URL: http://ijrn.ir/article-1-525-fa.html
استاد آموزش پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم توانبخشی، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران msflir@yahoo.com
چکیده: (4627 مشاهده)
چکیده
مقدمه: بیماران مبتلا به آسم درجات بالایی از استرس را تجربه می نمایند. آموزشهای روانشناختی می توانند سهم بسزایی در بهبود اضطراب، افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به آسم داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به آسم بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 38 بیمار مبتلا به آسم به صورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه DASS-21 استفاده شد که در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، توسط افراد تکمیل گردید. درمان شناختی-رفتاری مدیریت استرس، طی ده جلسه بر روی گروه مداخله انجام گرفت، اما برای گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نگرفت. دادههای به دستآمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 آزمون تحلیل کوواریانس آنکوا، آنووا و اندازه های تکرار مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد، میانگین نمره متغیر افسردگی پیشآزمون (42/9±6/7) و پسآزمون (55/5±5/5) در گروه مداخله اختلاف معناداری داشته است (0/00=p). همچنین میانگین نمره متغیر افسردگی بین گروههای مداخله (7/90±6/42) و شاهد (55/5±5/5) یک ماه پس از مداخله اختلاف معناداری داشته است (0/017=p). میانگین نمره متغیر استرس پیش آزمون (74/97±10/5)و پس آزمون (5/22±9/05) در گروه مداخله اختلاف معناداری داشته است (00/0=p). میانگین نمره متغیر اضطراب پس از مداخله بین گروه های مداخله (5/37±4/53) و شاهد (7/90±10/95) اختلاف معناداری داشته است (0/01=p). بستری مجدد در افراد گروه مداخله و گروه شاهد پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معناداری نداشته است.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مدیریت استرس بر بهبود اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به آسم است. با توجه به بالا بودن اضطراب، افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به آسم و مؤثر بودن مداخله ی آموزشی به صورت گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی–رفتاری و لزوم توجه جدی به درمانهای روانشناختی در این گروه بیماران ضروری می نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1398/8/8 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار: 1399/4/3