دوره 8، شماره 3 - ( بهار 1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 41-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvizian M, Bardideh M R, Mozafari M, Omidvar B. Cognitive Behavioral Therapy Program: Evaluating Effectiveness on Learned Helplessness of Students Special Learning Disorders (Dictation). IJRN 2022; 8 (3) :30-41
URL: http://ijrn.ir/article-1-693-fa.html
پرویزیان مهرناز، بردیده محمدرضا، مظفری محمد، امیدوار بنفشه. تدوین برنامه به شیوه ی رفتار درمانی شناختی: ارزیابی اثربخشی بر درماندگی آموخته شده دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته). نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1401; 8 (3) :30-41

URL: http://ijrn.ir/article-1-693-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. Mbardideh@yahoo.com
چکیده:   (1984 مشاهده)
مقدمه: کودکان با اختلال یادگیری خاص دیکته اغلب دارای خودکارآمدی پایین هستند که اساسا از شکست­های تحصیلی و ادراک مشکل ناشی می­شود. این پژوهش با هدف اثربخشی مداخله رفتار درمانی شناختی بر درماندگی آموخته شده دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه آموزشی و گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دارای اختلال خاص دیکته نویسی در مقطع ابتدایی در مرکز توانمندسازان ذهن شهر تهران در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. از بین آنها تعداد 30 دانش­ آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) بر اساس ملاک­های ورود و خروج و به شیوه نمونه­گیری در دسترس گزینش شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. مداخله رفتار درمانی شناختی به صورت 2 جلسه (90 دقیقه­ای) در هفته و به مدت یک ماه و نیم طی 6 هفته (12 جلسه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) بود. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.   
یافته­ ها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله رفتار درمانی شناختی بر درماندگی آموخته شده دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) تاثیرمعناداری داشت (<0/05P).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که مداخله رفتاردرمانی­ شناختی قادر است سبب کاهش درماندگی آموخته شده دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) شود. لذا مراکز آموزشی، خدمات روان­شناختی و مشاوره می­توانند برای بهبود درماندگی آموخته شده دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) از این روش بهره­ مند شوند.
متن کامل [PDF 295 kb]   (923 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی روانی
دریافت: 1400/10/20 | پذیرش: 1400/11/28 | انتشار: 1401/1/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb