Karimi E, DashtBozorgi Z, Asgari P. Comparison of the Effectiveness of Computerized and Non-Computerized Cognitive Games on Sustained Attention and Planning in Educable Intellectual Disability Children. IJRN 2024; 10 (2) :66-78
URL:
http://ijrn.ir/article-1-816-fa.html
کریمی الهام، دشتبزرگی زهرا، عسگری پرویز. مقایسه اثربخشی بازیهای شناختی رایانهای و غیررایانهای بر توجه پایدار و برنامهریزی در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (2) :66-78
URL: http://ijrn.ir/article-1-816-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران zahradb2000@yahoo.com
چکیده: (668 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات شایع کودکان کمتوان ذهنی دشواری در عملکردهای شناختی است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیهای شناختی رایانهای و غیررایانهای بر توجه پایدار و برنامهریزی در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود.
روش کار: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی آموزشپذیر دوره اول ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 02-1401 بودند. نمونه پژوهش برای هر گروه 12 نفر محاسبه که این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی ساده با قرعهکشی در سه گروه (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش اول 20 جلسه 45 دقیقهای بازیهای شناختی را با نرمافزار رایانهای کاپیتان لاگ، گروه آزمایش دوم 20 جلسه 45 دقیقهای بازیهای شناختی را بدون نرمافزار آموزش دید و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیتشناختی، آزمون رایانهای عملکرد پیوسته و آزمون رایانهای برج لندن بودند و دادهها با روشهای خیدو، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروههای آزمایش و گواه از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنیداری نداشتند (0/05P>). همچنین، هر دو روش بازیهای شناختی رایانهای و غیررایانهای در مقایسه با گروه گواه باعث افزایش توجه پایدار و برنامهریزی در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شدند و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (0/001P<). علاوه بر آن، اثربخشی بازیهای شناختی رایانهای در مقایسه با بازیهای شناختی غیررایانهای در افزایش هر دو متغیر توجه پایدار و برنامهریزی بیشتر بود (0/001P<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی بیشتر بازیهای شناختی رایانهای در مقایسه با بازیهای شناختی غیررایانهای بر افزایش عملکردهای شناختی، توجه پایدار و برنامهریزی بود. بنابراین، متخصصان، روانشناسان و مشاوران میتوانند از روش بازیهای شناختی رایانهای برای بهبود عملکردهای شناختی استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1402/2/31 | پذیرش: 1402/7/12 | انتشار: 1402/12/5