دوره 10، شماره 3 - ( بهار 1403 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 132-124 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران sepahmansoor@yahoo.com
چکیده:   (1625 مشاهده)
مقدمه: کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی/ نقص‌توجه با مشکلات متعدد روانشناختی، اجتماعی و تحصیلی مواجه هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی مبتنی بر واقعیت مجازی بر کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به  بیش‌فعالی/ نقص‌توجه بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی دارای پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به بیش‌فعالی/نقص‌توجه مراجعه کننده به بیمارستان بقیه ا...واقع در منطقه 3 شهر تهران در سال  1401-1400 بود، که از میان آنها تعداد 30 نفر براساس روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و  به صورت تصادفی ساده آزمودنی‌ها به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری رایانه‌ای بهره گرفته شد و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس در نرم افزار SPSS-26  انجام شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که درمان توانبخشی مبتنی بر واقعیت‌های مجازی توانسته به صورت معناداری نمرات پس‌آزمون کارکرد‌های اجرایی ( توجه انتخابی، توجه پایدار و بازداری پاسخ) در گروه آزمایش را به صورت معناداری افزایش دهد و بیشترین افزایش مربوط به مولفه توجه انتخابی بوده است (P<0.01).
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که درمان توانبخشی مبتنی بر واقعیت‌های مجازی یکی از درمان‌های موثر بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان دارای بیش فعالی/ نقص توجه است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که متخصصان سلامت حیطه کودک جهت بهبود وضعیت روانی و شناختی و اجرایی این کودکان از این درمان استفاده کنند.

 
متن کامل [PDF 356 kb]   (557 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1402/3/6 | پذیرش: 1402/8/26 | انتشار: 1403/2/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.