دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 118-108 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Farid Z, Shariatmadari M, Hamidifar F, khorshidi A. Designing a Pattern for Creating Organizational Knowledge in Military Nursing Education Using Grounded Theory Approach. IJRN 2024; 10 (2) :108-118
URL: http://ijrn.ir/article-1-837-fa.html
قاسمی فرید زهرا، شریعتمداری مهدی، حمیدی فر فاطمه، خورشیدی عباس. طراحی الگوی خلق دانش سازمانی در آموزش پرستاری نظامی با رویکرد نظریه داده بنیاد. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (2) :108-118

URL: http://ijrn.ir/article-1-837-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. mehdishariatmadari@yahoo.com
چکیده:   (773 مشاهده)

 مقدمه: خلق دانش برای سازمان‌های آموزشی به ویژه نظامی، اساسی‌ترین منبع نوآوری و یادگیری است. پرستاری نظامی به عنوان رشته‌ای نوپا، نقشی حیاتی در ارتقاء سلامت نیروهای نظامی و جامعه دارد. لذا این پژوهش با هدف طراحی الگوی خلق دانش سازمانی در آموزش پرستاری نظامی انجام شده است .
روش کار: این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از راهبرد نظام‌مند نظریه داده‌بنیاد (گراندد تئوری) اشتراوس و کوربین (2015) انجام شد. داده ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی با تجربه در حوزه پرستاری نظامی گردآوری شد و تا اشباع نظری ادامه یافت. مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند از نوع  نظری انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها با روش مقایسه مداوم و کدگذاری نظری انجام و الگوی پارادایمی تبیین شد. صحت و استحکام داده‌های جمع آوری شده بر اساس معیارهای لینکلن و گوبا مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها:  یافته ها منجر به شناسایی 27 مولفه شد که در قالب الگوی پارادایمی شامل پدیده محوری (خلق دانش سازمانی)،  "شرایط علی" (اراده حاکمیت در خلق دانش، نظام آموزشی پرستاری نظامی، شایستگی‌های فردی و مهارتی و عوامل انگیزشی)، "شرایط زمینه‌ای" (ویژگی‌های جمعیت شناختی، زیرساخت‌ها و تجهیزات، فناوری اطلاعات و مدیریت‌دانش، ساختار پژوهشی، فرهنگ‌سازمانی، عوامل مدیریتی، استراتژی‌های سازمان آموزشی)،"شرایط مداخله‌گر" (تضاد سازمانی، عوامل امنیتی، منابع اقتصادی، عوامل محیطی، تعاملات بین سازمانی آموزشی)، "شرایط راهبردی" (ایجاد نظام خلق دانش، تجربه نگاری، تولید محتوا و انتشاریافته‌ها، فرا فناوری یادگیری، ارتقاء مدیریت آموزشی، بهبود و ارتقای برنامه درسی، جذب هدفمند منابع انسانی، توانمندسازی اساتید و تربیت تخصصی دانشجویان پرستاری) و "شرایط پیامدی" (کسب مرجعیت علمی و پاسخگویی به نیاز سازمان و جامعه) طبقه‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: الگوی ارائه شده نشان از اهمیت مدیریتی، علمی، فناورانه و سازمانی برای تحقق خلق‌دانش در حوزه آموزش پرستاری نظامی دارد و نظارت دقیق، تدابیر گسترده و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب در زمینه‌های فوق می‌تواند منجر به افزایش مرجعیت علمی و پاسخگویی به نیازهای سازمان و جامعه شود.


 
متن کامل [PDF 488 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1402/3/22 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1402/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb