Razaghi zade F, khoshlahjeh sedgh A. The Effectiveness of Metacognitive therapy on feelings of failure and self-blame in students with addiction to social networks. IJRN 2025; 11 (4) : 6
URL:
http://ijrn.ir/article-1-887-fa.html
رزاقی زاده فرزانه، خوش لهجه صدق انیس. اثربخشی درمان فراشناختی بر احساس ناکامی و خود ملامتگری در دانشآموزان با اعتیاد به شبکههای اجتماعی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1404; 11 (4)
URL: http://ijrn.ir/article-1-887-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. anisssedq@yahoo.com
چکیده: (99 مشاهده)
مقدمه: دانشآموزان سرمایه های انسانی و ثروت فکری یک جامعه هستند و هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمان فراشناختی بر احساس ناکامی و خودملامتگری در دانشآموزان با اعتیاد به شبکههای اجتماعی بود.
روش کار: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و جامعهآماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قم در سال 1402-1403 بود. نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در هر گروه 15 نفر به شیوۀ تصادفی جایگزین شدند. در گروه آزمایش پروتکل جلسات درمان فراشناختی گروهی در 10 جلسه برگزار شد. داده ها با مقیاس پرسشنامه احساس ناکامی و مقیاس خود سرزنشگری در پیش و پس آزمون گردآوری و با استفاده از آنالیز کواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین پس آزمون گروه آزمایش و کنترل در احساس ناکامی (0/05>P، 25/499=F) و خود ملامتگری (0/05>P، 40/433=F) تفاوت معناداری وجود داشت. درواقع، درمان فراشناختی بر احساس ناکامی و خودملامتگری در دانشآموزان با اعتیاد به شبکههای اجتماعی موثر میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن درمان فراشناختی میتوان پیشنهاد کرد از این درمان برای دانشآموزان درگیر مشکلات وابسته به اعتیاد به شبکههای اجتماعی استفاده شود.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشی روانی دریافت: 1403/3/2 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1404/4/13