TY - JOUR T1 - The Role of Perfectionism, Cognitive Emotion Regulation Strategies and Sleep Quality in Predicting Nursing Students’ Eating Disorder TT - نقش کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش‌بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری JF - ijrn JO - ijrn VL - 4 IS - 4 UR - http://ijrn.ir/article-1-359-fa.html Y1 - 2018 SP - 1 EP - 9 KW - Perfectionism KW - Cognitive Emotion Regulation Strategies KW - Sleep Quality KW - Eating Disorder KW - Nursing Students N2 - مقدمه: اختلال خوردن از عوامل نگران‌کننده سلامت و یکی از اختلال‌های آسیب‌شناسی روانشناختی است که تاثیر منفی زیادی بر عملکرد جسمانی و روانشناختی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش‌بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش کار: مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 210 دانشجو (29 مرد و 181 زن) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، کیفیت خواب و اختلال خوردن بودند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به‌شیوه همزمان و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین نمرات دانشجویان پرستاری در متغیرهای کمال‌گرایی مثبت 960/12±548/73، کمال‌گرایی منفی 715/10±629/58، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان 240/9±529/67، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان 213/7±605/41، کیفیت خواب 801/2±310/12 و اختلال خوردن 192/6±233/39 بود. همچنین کمال‌گرایی مثبت (263/0-=r) و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (541/0-=r) با اختلال خوردن دانشجویان پرستاری رابطه منفی و معنادار و کمال‌گرایی منفی (339/0=r)، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (465/0=r) و کیفیت خواب نامطلوب (227/0=r) با اختلال خوردن دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معنادار داشتند. علاوه بر آن متغیرهای پیش‌بین به‌طور معناداری توانستند 54 درصد از تغییرات اختلال خوردن دانشجویان پرستاری را پیش‌بینی کنند (01/0>p). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش‌بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری بود. بنابراین برای کاهش اختلال خوردن دانشجویان پرستاری باید به نشانه‌های متغیرهای پیش‌بین توجه کرد و بر اساس آنها برنامه‌های مناسبی طراحی و اجرا کرد. M3 ER -