AU - alidadi taeme, fereshte AU - Sotodeh Asl, nemat AU - karami, Abolfazl TI - The Effect of Cognitive Rehabilitation and Neurofeedback on improving Working Memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijrn JN - ijrn VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ijrn.ir/article-1-421-fa.html 4100 - http://ijrn.ir/article-1-421-fa.pdf SO - ijrn 1 AB  - هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثربخشی نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و درمان ترکیبی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی بود. روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، از نوع پیش ­آزمون و پس ­آزمون با یک گروه کنترل بود. تعداد 100 دانش آموز به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و در چهار گروه 25 نفری کنترل و آزمایش نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و گروه آزمایش ترکیبی از دو روش نوروفیدبک و توانبخشی شناختی به صورت تصادفی جایگزین شدند. گردآوری داده ­ها با استفاده از پرسشنامه حافظه کاری (آزمون کامپیوتری N-Back) صورت گرفت. همچنین جلسات نوروفیدبک در طول 5 هفته، هفته ­ای دو جلسه 40 دقیقه­ ای بر اساس پارادایم درمانی آموزش ریتم حسی-حرکتی با استفاده از دستگاه پروکامپ و جلسات توانبخشی شناختی در 14 جلسه طی دو روز در هفته و جلسات ترکیبی نیز طی 24 جلسه 40 دقیقه­ ای مربوط به نوروفیدبک و 30 دقیقه مربوط به توانبخشی شناختی به صورت هفته­ ای سه جلسه صورت گرفت. داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه بین گروهی تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد اجرای جلسات نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و ترکیب دو روش اثر معناداری بر بهبود حافظ کاری دانش ­آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی دارد به طوری که به ترتیب دانش­ آموزانی که در گروه آزمایش تحت درمان توانبخشی شناختی، ترکیب دو روش و نوروفیدبک قرار گرفته بودند از سطوح بالاتر حافظه کاری نسبت به دانش ­آموزان گروه کنترل برخوردار بودند. نتیجه­ گیری: بنابر نتایج بدست آمده مشخص میشود که نوروفیدبک و توانبخشی شناختی میتوانند به عنوان روشی مؤثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در نظر گرفته شوند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ijrn PG - 26 PT - Research YR - 2019