Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing
نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری
IJRN
Medical Sciences
http://ijrn.ir
1
admin
2383-434X
2383-4358
8
10.22034/ijrn
14
8888
13
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
6
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی توانبخشی شناختی و نوروفیدبک بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی
The Effect of Cognitive Rehabilitation and Neurofeedback on improving Working Memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
پژوهشي
Research
<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثربخشی نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و درمان ترکیبی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی بود.<br>
<strong>روش بررسی:</strong> روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، از نوع پیش ­آزمون و پس ­آزمون با یک گروه کنترل بود. تعداد 100 دانش آموز به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و در چهار گروه 25 نفری کنترل و آزمایش نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و گروه آزمایش ترکیبی از دو روش نوروفیدبک و توانبخشی شناختی به صورت تصادفی جایگزین شدند. گردآوری داده ­ها با استفاده از پرسشنامه حافظه کاری (آزمون کامپیوتری <span dir="LTR">N-Back</span>) صورت گرفت. همچنین جلسات نوروفیدبک در طول 5 هفته، هفته ­ای دو جلسه 40 دقیقه­ ای بر اساس پارادایم درمانی آموزش ریتم حسی-حرکتی با استفاده از دستگاه پروکامپ و جلسات توانبخشی شناختی در 14 جلسه طی دو روز در هفته و جلسات ترکیبی نیز طی 24 جلسه 40 دقیقه­ ای مربوط به نوروفیدبک و 30 دقیقه مربوط به توانبخشی شناختی به صورت هفته­ ای سه جلسه صورت گرفت. داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه بین گروهی تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته­ ها</strong>: نتایج نشان داد اجرای جلسات نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و ترکیب دو روش اثر معناداری بر بهبود حافظ کاری دانش ­آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی دارد به طوری که به ترتیب دانش­ آموزانی که در گروه آزمایش تحت درمان توانبخشی شناختی، ترکیب دو روش و نوروفیدبک قرار گرفته بودند از سطوح بالاتر حافظه کاری نسبت به دانش ­آموزان گروه کنترل برخوردار بودند.<br>
<strong>نتیجه­ گیری</strong>: بنابر نتایج بدست آمده مشخص میشود که نوروفیدبک و توانبخشی شناختی میتوانند به عنوان روشی مؤثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در نظر گرفته شوند.
<strong>Background and Objective</strong>: the aim of this study was to assess The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation, neurofeedback and combination of these two methods on Working Memory in children with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).<br>
<span dir="LTR"><strong>Methods:</strong> This pre-test and post-test quasi-experimental study was performed on 100 children with ADHD (6 to 12 years) referring to Tehran Psychiatric center in 2017 who were selected by convenience method and randomly assigned to four group of experimental and control (25 subjects in the experimental group based on Cognitive Rehabilitation, 25 in the experimental group based on neurofeedback, 25 in the experimental group based on combination of these two methods and 25 in the control group). Data were collected by using Kirchner working memory questionnaire (N-Back test).The neurofeedback sessions were conducted during 5 weeks, weekly two 40-minute sessions based on training paradigm sensory-motor rhythm by using the pro-camp device, cognitive rehabilitation in 14 sessions</span> <span dir="LTR">during two days a week and combined sessions were performed in 24 sessions of 40 minutes for neurofeedback and 30 minutes for cognitive rehabilitation in a weekly three sessions.The data was analyzed by Repeated Measures Analysis of Multiple Covariance (MANCOVA).</span><br>
<strong>Results:</strong> The results showed that the implementation of neurofeedback sessions, cognitive rehabilitation and combination of two methods have a significant effect on improving the work memory of students with attention deficit hyperactivity disorder, so in the experimental groups, the students had higher levels of working memory respectively in cognitive rehabilitation, combination of two methods and neurofeedback than control group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Therefore, it can be said that neurofeedback and cognitive rehabilitation can be considered as effective interventions to improve the working memory of children with (ADHD).<br>
آموزش توانبخشی شناختی, آموزش نوروفیدبک, بهبود حافظه کاری کودکان, کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی
Cognitive Rehabilitation, neurofeedback, Working Memory, children with ADHD
26
33
http://ijrn.ir/browse.php?a_code=A-10-360-1&slc_lang=fa&sid=1
fereshte
alidadi taeme
فرشته
علیدادی طائمه
alidadi_f@yahoo.com
10031947532846006035
10031947532846006035
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
nemat
Sotodeh Asl
نعمت
ستوده اصل
sotodeh1@yahoo.com
10031947532846006036
10031947532846006036
Yes
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانsotodeh1@yahoo.com
Abolfazl
karami
ابوالفضل
کرمی
abolfazlkarami1@gmail.com
10031947532846006037
10031947532846006037
No
دانشگاه علامه طباطبائی