دوره 3، شماره 1 - ( پاییز 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 34-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه خاتم، تهران، ایران
چکیده:   (6398 مشاهده)

مقدمه: تولد هر کودک مبتلا به اوتیسم مشکلات متعددی را برای والدین به همراه دارد. عدم ابراز هیجانی و بار روانی در مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم مشکلات روانشناختی را ایجاد می‌کند. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی برنامه آموزش والدین کازلوف بر ابراز هیجان و بار روانی مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید.

روش کار: این پژوهش یک تحقیق نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه مداخله و شاهد بود. 30 مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم واجد شرایط به دو گروه مداخله و شاهد به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. برنامه آموزشی والدین کازلوف برای آزمودن‌های گروه مداخله طی 12 جلسه (90 دقیقه‌ای، دو جلسه در هفته) انجام گردید. در این تحقیق از مقیاس بار روانی پای و کوپر و پرسشنامه ابراز هیجان به کودک استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحت نسخه 17 نرم افزار SPSS انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که ابراز هیجان‌های مثبت در مادرانی که مداخله آموزشی والدین کازلوف را دریافت کردند، نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (0/001> P). همچنین در ابراز هیجان‌های منفی و بار روانی این گروه از مادران در مقایسه با گروه شاهد کاهش معناداری مشاهده شد (0/001> P).

نتیجه گیری: برنامه آموزشی والدین کازلوف به منظور افزایش هیجان‌های مثبت و کاهش هیجان‌های منفی مادران نسبت به فرزند بیمار خود و کاهش بار روانی روانی مادران دارای اثر معنی داری می‌باشد.

متن کامل [PDF 836 kb]   (2373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/9/3 | پذیرش: 1395/9/3 | انتشار: 1395/9/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.