دوره 6، شماره 4 - ( 4-1399 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 29-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi F, Fallahi-Khoshknab M, Rahgoi A, Mohammadi-Shahboulaghi F, Rezasoltani P. The Effect of Cognitive-Behavioral Stress Management Group Training on Anxiety, Depression, Stress and Readmission in Asthma Patients. IJRN 2020; 6 (4) :19-29
URL: http://ijrn.ir/article-1-525-fa.html
احمدی فاطمه، فلاحی-خشکناب مسعود، رهگوی ابوالفضل، محمدی-شاهبلاغی فرحناز، رضاسلطانی پوریا. تأثیر آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی، استرس و بستری مجدد بیماران مبتلا به آسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1399; 6 (4) :19-29

URL: http://ijrn.ir/article-1-525-fa.html


استاد آموزش پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم توانبخشی، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران msflir@yahoo.com
چکیده:   (4238 مشاهده)
چکیده
مقدمه: بیماران مبتلا به آسم درجات بالایی از استرس را تجربه می­ نمایند. آموزش­های روان‌­شناختی می ­توانند سهم بسزایی در بهبود اضطراب، افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به آسم داشته باشند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به آسم بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه­­ تجربی، 38 بیمار مبتلا به آسم به صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه DASS-21 استفاده شد که در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، توسط افراد تکمیل گردید. درمان شناختی-رفتاری مدیریت استرس، طی ده جلسه بر روی گروه مداخله انجام گرفت، اما برای گروه شاهد هیچ مداخله ­­ای انجام نگرفت. داده‌های به ‌دست‌آمده با استفاده از نرم ­افزار SPSS نسخه 25 آزمون تحلیل کوواریانس آنکوا، آنووا و اندازه­ های تکرار مورد تجزیه‌ وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، میانگین نمره متغیر افسردگی پیش­آزمون (42/9±6/7) و پس­آزمون (55/5±5/5) در گروه مداخله اختلاف معناداری داشته است (0/00=p). همچنین میانگین نمره متغیر افسردگی بین گروه­های مداخله (7/90±6/42) و شاهد (55/5±5/5) یک ماه پس از مداخله اختلاف معناداری داشته است (0/017=p). میانگین نمره متغیر استرس پیش ­آزمون (74/97±10/5)و پس­ آزمون (5/22±9/05) در گروه مداخله اختلاف معناداری داشته است (00/0=p). میانگین نمره متغیر اضطراب پس از مداخله بین گروه­ های مداخله (5/37±4/53) و شاهد (7/90±10/95) اختلاف معناداری داشته است (0/01=p). بستری مجدد در افراد گروه مداخله و گروه شاهد پیش­ آزمون و پس ­آزمون اختلاف معناداری نداشته است.
 نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مدیریت استرس بر بهبود اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به آسم است. با توجه به بالا بودن اضطراب، افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به آسم و مؤثر بودن مداخله ­ی آموزشی به ­صورت گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختیرفتاری و لزوم توجه جدی به درمان­های روان‌­شناختی در این گروه بیماران ضروری می­ نماید.
متن کامل [PDF 1512 kb]   (2491 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/8/8 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار: 1399/4/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb