Khayati Z, Shirazi M, Sanagouye Moharer G. The Effect of Yoga Education on Anxiety Disorders in Patients with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. IJRN 2021; 7 (3) :10-19
URL:
http://ijrn.ir/article-1-620-fa.html
خیاطی زهرا، شیرازی محمود، ثناگوی محرر غلامرضا. تأثیر آموزش یوگا بر اختلالهای اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 7 (3) :10-19
URL: http://ijrn.ir/article-1-620-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، تهران،ایران mshirazi@edpsy.usb.ac.ir
چکیده: (2841 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی الگوی فراگیر عدم توجه، بیش فعالی و تکانشگری است که شیوع آن در پسرها سه برابر بیشتر از دخترها می باشد و با اختلال های بسیاری از جمله اضطراب همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش یوگا بر اختلالهای اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر زاهدان در سال تحصیلی1397- 98 بودند. از میان دانش آموزان مشکوک به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، تعداد 40 نفر پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه و مصاحبه بالینی توسط روانپزشک با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 16 جلسه 45 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش یوگا دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش آزمون هوش کودکان و مقیاس اضطراب کودکان بودند و داده ها با آزمون های خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS- 23 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که گرو ه های آزمون و کنترل از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی داری نداشتند(P>0/05) علاوه بر آن، گروه ها در مرحله پیش آزمون از نظر اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی،وسواس فکری- عملی و اضطراب تعمیم یافته- بیش از حد تفاوت معنی داری نداشت(P>0/05) اما در مرحله پس آزمون از نظر همه اختلال های اضطرابی تفاوت معنی داری داشتند(P<0/001)به عبارت دیگر، آموزش یوگا باعث کاهش اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی،اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی، وسواس فکری- عملی و اضطراب تعمیم یافته- بیش از حد در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شد(P<0/001)
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش یوگا بر کاهش اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. در نتیجه، برنامه ریزی برای استفاده از آموزش یوگا در کودکان ضروری و روانشناسان بالینی و درمانگران می توانند از روش آموزش یوگا جهت کاهش اختلال های اضطرابی در کودکان استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/12/18 | انتشار: 1400/2/27