دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 19-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khayati Z, Shirazi M, Sanagouye Moharer G. The Effect of Yoga Education on Anxiety Disorders in Patients with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. IJRN 2021; 7 (3) :10-19
URL: http://ijrn.ir/article-1-620-fa.html
خیاطی زهرا، شیرازی محمود، ثناگوی محرر غلامرضا. تأثیر آموزش یوگا بر اختلالهای اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 7 (3) :10-19

URL: http://ijrn.ir/article-1-620-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، تهران،ایران mshirazi@edpsy.usb.ac.ir
چکیده:   (2841 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی الگوی فراگیر عدم توجه، بیش فعالی و تکانشگری است که شیوع آن در پسرها سه برابر بیشتر از دخترها می باشد و با اختلال های بسیاری از جمله اضطراب همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش یوگا بر اختلالهای اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر زاهدان در سال تحصیلی1397- 98  بودند. از میان دانش آموزان مشکوک به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، تعداد 40 نفر پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه و مصاحبه بالینی توسط روانپزشک با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 16 جلسه 45 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش یوگا دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش آزمون هوش کودکان و مقیاس اضطراب کودکان بودند و داده ها با آزمون های خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS- 23 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که گرو ه های آزمون و کنترل از نظر سن و پایه تحصیلی تفاوت معنی داری نداشتند(P>0/05) علاوه بر آن، گروه ها در  مرحله پیش آزمون از نظر اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی،وسواس فکری- عملی و اضطراب تعمیم یافته- بیش از حد تفاوت معنی داری نداشت(P>0/05)  اما در مرحله پس آزمون از نظر همه اختلال های اضطرابی تفاوت معنی داری داشتند(P<0/001)به عبارت دیگر، آموزش یوگا باعث کاهش اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی،اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی، وسواس فکری- عملی و اضطراب تعمیم یافته- بیش از حد در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شد(P<0/001)
نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش یوگا بر کاهش اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود. در نتیجه، برنامه ریزی برای استفاده از آموزش یوگا در کودکان ضروری و روانشناسان بالینی و درمانگران می توانند از روش آموزش یوگا جهت کاهش اختلال های اضطرابی در کودکان استفاده کنند.
متن کامل [PDF 466 kb]   (1484 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/12/18 | انتشار: 1400/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb