دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایرانsama71kavianpour@gmail.com
چکیده:   (962 مشاهده)

مقدمه: شیوع بالای کووید-19 و بروز استرس و اضطراب، کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به کووید-19 را کاهش میدهد، بنابراین پرستاری از راه دور جهت ارتقاء کیفیت زندگی در این بیماران امری مهم تلقی میشود. پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر پرستاری از راه دور بر میزان اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کووید-19 ترخیص شده از بیمارستان امام خمینی آمل در سال 1400 انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی قبل-بعد با گروه شاهد میباشد. جامعه پژوهش شامل بیماران مبتلا به کووید-19 ترخیص شده از بیمارستان امام خمینی (ره) آمل میباشد. 64 بیمار مبتلا به کووید-19 به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به روش بلوکهای چهارتایی  در دو گروه تقسیم شدند. ابزار گرد­آوری داده­ها شامل اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه مقیاس اضطراب بیماری کرونا و پرسشنامه کیفیت زندگی میباشد. مداخله پژوهش به صورت ارائه بسته خدمات پرستاری از راه دور به مدت یک ماه در طی هشت جلسه، هفتهای دو بار و هر بار به مدت نیم ساعت در گروه مداخله بعد از ترخیص انجام شد. بعد از گذشت یک ماه از آموزش، مجددا پرسشنامه کیفیت زندگی و ابزار اضطراب بیماری کرونا در گروه مداخله تکمیل شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم افزار آماری 25SPSS- و آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‎ها: نتایج آزمون تی زوجی نشان داد میانگین نمره اضطراب درحیطه روانی (p<0.001) و جسمانی (p<0.001) در گروه مداخله پس از مداخله بطور معناداری کاهش یافته است. همچنین میانگین نمره کیفیت زندگی حیطه سلامت جسمانی (p<0.001)، حیطه سلامت روانی (p<0.001)، حیطه روابط اجتماعی (p<0.001)، حیطه سلامت محیط (p<0.001) بعد از مداخله در گروه مداخله بطور معناداری افزایش یافت.
نتیجه‎گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش پرستاری از راه دور می‎تواند میزان اضطراب بیماران کرونایی را کاهش داده و همچنین باعث افزایش حیطه‎های مختلف کیفیت زندگی این بیماران شود.
 
متن کامل [PDF 253 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/5/11 | انتشار: 1401/12/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.