مقدمه: با ظهور پدیده اعتیاد به اینترنت به دنبال پیشرفت فناوری در سال های اخیر، ابعاد روانی اجتماعی زندگی افراد تحت تاثیر منفی آن قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه بهزیستی روانشناختی، پذیرش و سازگاری اجتماعی بین دختران دانشآموز غیر معتاد و معتاد به اینترنت در دبیرستانهای شهر اصفهان انجام گرفته است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دختران دارای اعتیاد به اینترنت و دختران عادی در دوره دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی92-91 بودند. به منظور انجام این پژوهش 30 دانشآموز دختر دبیرستانی دارای اعتیاد به اینترنت و 30 دانشآموز عادی به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. معیار ورود به این پژوهش، حضور تمام وقت در دوره دبیرستان و کسب نمره 40 به بالا در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و معیارهای خروج، داشتن مشکلات جسمی و یا روانی حاد بود. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت بودند. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره توسط نسخه 20 نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین دو گروه دانشآموز غیر معتاد و معتاد به اینترنت تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0>p) به طوری که با استفاده از تحلیل چند متغیری این تفاوت در متغیرهای بهزیستی روانشناختی و سازگاری اجتماعی مشاهده شده است (01/0>p) ولی در متغیر پذیرش اجتماعی بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |