RT - Journal Article T1 - Cognitive Behavioral Therapy Program: Evaluating Effectiveness on Learned Helplessness of Students Special Learning Disorders (Dictation) JF - ijrn YR - 2022 JO - ijrn VO - 8 IS - 3 UR - http://ijrn.ir/article-1-693-fa.html SP - 30 EP - 41 K1 - Special Learning Disorders (Dictation) K1 - Learned Helplessness K1 - Cognitive behavioral Therapy. AB - مقدمه: کودکان با اختلال یادگیری خاص دیکته اغلب دارای خودکارآمدی پایین هستند که اساسا از شکست­های تحصیلی و ادراک مشکل ناشی می­شود. این پژوهش با هدف اثربخشی مداخله رفتار درمانی شناختی بر درماندگی آموخته شده دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) انجام گرفت. روش کار: روش تحقیق در این پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه آموزشی و گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان دارای اختلال خاص دیکته نویسی در مقطع ابتدایی در مرکز توانمندسازان ذهن شهر تهران در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. از بین آنها تعداد 30 دانش­ آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) بر اساس ملاک­های ورود و خروج و به شیوه نمونه­گیری در دسترس گزینش شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. مداخله رفتار درمانی شناختی به صورت 2 جلسه (90 دقیقه­ای) در هفته و به مدت یک ماه و نیم طی 6 هفته (12 جلسه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) بود. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله رفتار درمانی شناختی بر درماندگی آموخته شده دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) تاثیرمعناداری داشت (<0/05P). نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که مداخله رفتاردرمانی­ شناختی قادر است سبب کاهش درماندگی آموخته شده دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) شود. لذا مراکز آموزشی، خدمات روان­شناختی و مشاوره می­توانند برای بهبود درماندگی آموخته شده دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) از این روش بهره­ مند شوند. LA eng UL http://ijrn.ir/article-1-693-fa.html M3 https://doi.org/10.22034/IJRN.8.3.30 ER -