@ARTICLE{Yarahmadi, author = {zonoori, sahar and salawati ghasemi, shahnaz and birjandi, mehdi and yarahmadi, fateme and }, title = {Comparing the effect of "individual education" and "peer education" on the quality of life of hemodialysis patients}, volume = {8}, number = {4}, abstract ={مقدمه و هدف: همودیالیز وضعیت سلامت و نقش های فردی بیماران را تحت تاثیر قرار داده و بر کیفیت زندگی آنان تاثیر گذار است. بنابراین بررسی روش های مختلف آموزشی جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش فردی و همتا بر کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی انجام شد. روش کار:. در پژوهش نیمه تجربی حاضر، 32 بیمار همودیالیزی از مراکز آموزشی درمانی شهید رحیمی و شهدای عشایر شهر خرم آباد به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه فردی و همتا قرار گرفتند. بعد از آماده کردن افراد همتا، 4 جلسه آموزشی توسط همتایان برای گروه آموزش همتا در طول یک ماه اجرا شد. آموزش فردی توسط پژوهشگر به مدت 15 تا 20 دقیقه در 4 جلسه طی یک ماه صورت گرفت. داده ها قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و یک ماه پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و شاخص کیفیت زندگی فرانس و پاورس جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون‏ آماری کای-دو، آزمون دقیق فیشر و آزمون آماری تی مستقل در نرم افزار spss نسخه 23 انجام گردید. یافته‌ها: بین میانگین نمره کیفیت زندگی کل بیماران 2 گروه در طول زمان تفاوت معنا داری وجود داشت (P<0/001). همچنین بین میانگین کلیه ابعاد کیفیت زندگی بیماران در گروه آموزش فردی و آموزش همتا در طول زمان تفاوت معنا داری وجود داشت (P <0/001) .این تغییرات از زمان قبل از مداخله تا بلافاصله بعد از مداخله معنا دار (P=0/45) نبود. ولی یک ماه بعد از مداخله افزایش معنا داری در میانگین نمره کیفیت زندگی بیماران آموزش همتا در مقایسه با بیماران آموزش فردی وجود داشت (P=0/001) نتیجه‌گیری: بین میانگین کلیه ابعاد کیفیت زندگی بیماران آموزش فردی و آموزش همتا در طول زمان تفاوت معنا داری وجود داشت. لذا استفاده از آموزش همتا به عنوان روش مقرون به صرفه و در دسترس می تواند در آموزش به بیماران همودیالیزی موثر باشد. }, URL = {http://ijrn.ir/article-1-697-fa.html}, eprint = {http://ijrn.ir/article-1-697-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing}, doi = {https://doi.org/10.22034/IJRN.8.4.18}, year = {2022} }