TY - JOUR JF - ijrn JO - IJRN VL - 8 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/7/01 TI - The effectiveness of educational games based on social-emotional learning on self-regulation, responsibility and emotional knowledge in preschool children TT - اثربخشی بازی‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی بر خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و دانش هیجانی در کودکان پیش‌دبستانی N2 - مقدمه و هدف: رشد و تحول هیجانی- اجتماعی در دوره پیش‌دبستانی نقش مهمی در مهارت‌های تحصیلی و غیرتحصیلی در دوره پیش‌دبستانی و سایر دوره‌ها دارد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی بر خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و دانش هیجانی در کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان پیش‌دبستانی ناحیه 4 شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش 48 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی با کمک قرعه‌کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند و گروه آزمایش 20 جلسه 45 دقیقه با روش بازی‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی آموزش دید و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با سه خرده‌مقیاس خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و دانش هیجانی از مقیاس ارزش‌های هیجانی- اجتماعی و تاب‌آوری برای کودکان پیش‌دبستانی گردآوری و با آزمون‌های خی‌دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم‌افزار SPSS-25 تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در مرحله پیش‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر هیچ‌یک از متغیرهای خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و دانش هیجانی تفاوت معنی‌داری نداشتند (0/05P>)، اما در مرحله پس‌آزمون از نظر هر سه متغیر مذکور تفاوت معنی‌داری داشتند (0/05P<). دیگر یافته‌ها نشان داد که مداخله به روش بازی‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی باعث افزایش معنی‌دار خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و دانش هیجانی در کودکان پیش‌دبستانی شد (0/001P<). نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده اثربخشی روش بازی‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی بر افزایش خودتنظیمی، مسئولیت‌پذیری و دانش هیجانی در کودکان پیش‌دبستانی بود. بنابراین، برای بهبود ارزش‌های هیجانی- اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی می‌توان از روش بازی‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی در کنار سایر روش‌ها استفاده کرد. SP - 28 EP - 38 AU - Hakimi Farimani, Mahmoud AU - Hamidi, Farideh AU - Akbari Amarghan, Hossein AD - Associate Professor of Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran fhamidi@sru.ac.ir KW - Educational Games KW - Social-Emotional Learning KW - Self-Regulation KW - Responsibility KW - Emotional Knowledge. UR - http://ijrn.ir/article-1-708-fa.html DO - https://doi.org/10.22034/IJRN.8.4.28 ER -