Iranian Journal of Rehabilitation Research in Nursing
نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری
IJRN
Medical Sciences
http://ijrn.ir
1
admin
2383-434X
2383-4358
8
10.22034/ijrn
14
8888
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر رفتارهای خود مراقبتی زنان مبتلا به بیاختیاری استرسی ادرار
The Effect of Education Based on Family-Centered Empowerment Model on the Self-Care Behaviors of the Women Suffering from Stress Urinary Incontinence
پژوهشي
Research
<strong>مقدمه:</strong> بی اختیاری استرسی ادرار یکی از مشکلات شایع بهداشتی زنان میباشد که اغلب از خانواده پنهان شده و به دلیل عدم مراجعه و پیگیری بیماران به صورت مزمن درآمده و پیامدهای منفی روی جنبه های مختلف سلامتی به جا گذاشته است. یکی از راه های ارتقای سطح سلامتی، توجه به سطح رفتارهای خودمراقبتی افراد است. لذا در این مطالعه تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر رفتارهای خود مراقبتی زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی ادرار مورد بررسی قرار گرفته است.<br>
<strong>روش کار:</strong> این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده است. پس از نمونه گیری به روش در دسترس، 64 آزمودنی به صورت تصادفی بلوکه چهارتایی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور براساس مراحل چهارگانه (تهدید درک شده، ارتقای خودکارآمدی، عزت نفس و ارزشیابی) از طریق بحث گروهی، نمایش و آموزش مشارکتی اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل فرم های اطلاعات جمعیت شناختی و اطلاعات پایه بیماری و همچنین پرسشنامه ارزیابی رفتارهای خودمراقبتی زنان مبتلا به بی اختیاری استرسی ادرار بود. پرسشنامه ها قبل و بعد از مداخله تکمیل و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS نسخه بیست آنالیز شدند.<br>
<strong>یافته ها:</strong> آزمون های آماری نشان داد که دو گروه مداخله و کنترل از نظر اطلاعات جمعیت شناختی و شدت بی اختیاری همسان بودند<span dir="LTR">.</span> بر اساس آزمون تی مستقل میانگین نمره کل رفتارهای خود مراقبتی آزمودنی­ ها قبل از مداخله در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد(<span dir="LTR">P=0/213</span>) اما بعد از مداخله این اختلاف معنی دار بود (0/001<span dir="LTR">P<</span><span dir="LTR"> </span>). همچنین میانگین نمره کسب شده از حیطه های مختلف رفتارهای خود مراقبتی شامل (کنترل ادرار، بهداشت فردی، رژیم ضد یبوست و اجرای ورزش کف لگن) آزمودنی­ ها قبل از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد با آزمون آماری تی مستقل اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد، اما بعد از مداخله اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی خانواده محور با تأکید بر خود بیمار و مشارکت اعضای خانواده در ارتقای رفتارهای خود مراقبتی زنان مبتلا به بی­ اختیاری استرسی ادرار موثر بوده است. بنابراین پیشنهاد می­شود تیم بهداشتی درمانی از این الگو به عنوان راه کار مناسب برای حمایت زنان غیر بستری و ساکن در جامعه و تقویت سازگاریشان با شرایط موجود استفاده کنند.<br>
<strong>Introduction:</strong> Stress urinary incontinence (SUI) is a common health problem in women which is not revealed to the family most of the times. One of the ways for promoting the health level is taking into account the individuals’ level of self-care behaviors which was examined in this study. SO in this study, the impact of family-centered empowerment model on quality of life in women with stress urinary incontinence is discussed.<br>
<strong>Methods:</strong> This study is a randomised clinical trial. Sampling was done through convenience sampling method, the subjects (N=64) were divided into intervention and control groups, using the blocked random method. For the intervention group, the interventions based on family-centered empowerment model which included four stages (perception of threat, problem solving, educational participation and evaluation) were performed using group discussion, representation, and training participation. Research tools included questionnaires of demographic and disease information, and researcher-made questionnaire of self-care behaviors for women with urinary incontinence.<br>
<strong>Results:</strong> The total score of self-care behaviors after intervention was 55.90 in the intervention group and 42.75 in the control group. The independent t-test showed a significant difference after intervention between the two groups (P = 0.001).<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results of the study indicated that the intervention based on the family-centered empowerment model has been effective in the promotion of the self-care behaviors of the women suffering from the stress urinary incontinence. Therefore, it is suggested that the health team uses this model as an appropriate solution so as to support the non-hospitalized women living in the society and enhance their adjustment with the available conditions.
الگوی توانمند سازی خانواده محور, بی اختیاری استرسی ادرار, زنان, رفتارهای خودمراقبتی
Family-Centered Empowerment Model, Stress Urinary Incontinenc, Women, Self-Care Behaviors
74
81
http://ijrn.ir/browse.php?a_code=A-10-381-1&slc_lang=fa&sid=1
Nadia
Kolbadi nezhad
نادیا
کلبادی نژاد
nadiakolbadinezhad@gmail.com
10031947532846006014
10031947532846006014
No
, Islamic Azad University, Bandargaz
مربی، دانشکده پرستاری واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
Mitra
Ayyasi
میترا
ایاسی
mayyasi92@gmail.com
10031947532846006015
10031947532846006015
Yes
Mazandaran University of Medical Sciences
مربی، دانشکده پرستاری واحد بهشهر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بهشهر، ایران mayyasi89@yahoo.com
Mohsen
Hasanpour
محسن
حسن پور
m.hassanpour33@ahoo.com
10031947532846006016
10031947532846006016
No
Islamic Azad University, Gonabad
مربی، دانشکده پرستاری واحد گناباد، دانشگاه آزاد اسلامی، گناباد، ایران
Mehdi
Mahmoodi
مهدی
محمودی
mehdimahmoodi_nu@ahoo.com
10031947532846006017
10031947532846006017
No
, Islamic Azad University, Bandargaz
مربی، دانشکده پرستاری واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران