[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 69-77 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان نوروسایکولوژیکی بر سرعت،صحت و درک خواندن در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی
منصور بیرامی، یزدان موحدی ، سودابه اسماعیلی، رقیه ذوالرحیم
دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1414 مشاهده)

مقدمه: بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر، نارساخوانی ناشی از اختلال در ساختار و کنش نیمکره های مغزی می‌باشد. از این رو هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر سرعت خواندن، صحت خواندن و درک خواندن در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی است که از بین دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی 94-93 در شهر جلفا دارای تشخیص نارساخوانی بودند، تعداد 30 نفر بعد از تشخیص قطعی اختلال با استفاده از تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل آزمون هوش وکسلر کودکان، آزمون خواندن و نارساخوانی بود. برنامه توانبخشی نوروسایکولوژیکی  طراحی و در قالب  24 جلسه در طی 2 ماه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره در نسخه 19 نرم‌افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که توانبخشی نوروسایکولوژیکی باعث ایجاد تفاوت معنی داری در وضعیت سرعت خواندن، صحت خواندن و درک خواندن در آزمودنی های دو گروه مداخله و شاهد شده است، به طوری که پس از مداخله میانگین نمره سرعت خواندن، صحت خواندن و درک خواندن در آزمودنی های گروه مداخله نسبت به شاهد بالاتر بود (0/05>P).
نتیجه گیری: برمبنای یافته‌های حاصل می‌توان گفت مداخلات توانبخشی نوروسایکولوژیکی در درمان نارساخوانی مؤثر بوده است، لذا پیشنهاد می‌شود از این روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان نارساخوان استفاده شود.
 

واژه‌های کلیدی: درمان نوروسایکولوژی، نارساخوانی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 293 kb]   (2040 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami M, Movahedi Y, Esmaili S, Zorahim R. The effectiveness of neuropsychological rehabilitation on reading speed, accuracy of reading and reading comprehension in students with Dyslexia. IJRN. 2016; 2 (3) :69-77
URL: http://ijrn.ir/article-1-219-fa.html

بیرامی منصور، موحدی یزدان، اسماعیلی سودابه، ذوالرحیم رقیه. اثربخشی درمان نوروسایکولوژیکی بر سرعت،صحت و درک خواندن در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1395; 2 (3) :69-77

URL: http://ijrn.ir/article-1-219-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش پرستاری توانبخشی Iranian Journal of Rehabilitation Research
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705