دوره 4، شماره 2 - ( زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 43-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourbakhsh S, Ayadi N, Fayazi M, Sadri E. Effectiveness of Happiness Training Program Based on Fordyce Cognitive Behavioral Theory on Quality of Life and Ability to Tolerate Disorders of Women with Physical-Motor Disabilities. IJRN 2018; 4 (2) :35-43
URL: http://ijrn.ir/article-1-305-fa.html
نوربخش سرگل، اعیادی نادر، فیاضی مینا، صدری اسماعیل. اثربخشی برنامه آموزش شادکامی مبتنی بر نظریه شناختی - رفتاری فوردایس بر کیفیت زندگی و توانایی تحمل آشفتگی زنان مبتلا به معلولیت جسمی - حرکتی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1396; 4 (2) :35-43

URL: http://ijrn.ir/article-1-305-fa.html


گروه مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (6554 مشاهده)
مقدمه: معلولیت دارای ابعاد جسمانی و روان‌شناختی است و همانطور که سلامت جسمی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سازگاری روانی- اجتماعی و سلامت روانی او را نیز متأثر می‌سازد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر کیفیت زندگی و تحمل آشفتگی زنان با معلولیت جسمی- حرکتی بود.
روش کار: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه زنان معلول جسمی- حرکتی انجمن معلولین جسمی- حرکتی شهرستان اردبیل بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. بعد از اجرای پیش‌آزمون بر روی هر دو گروه، مداخله آزمایشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت یک جلسه در هر هفته به اجرا در آمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پس‌آزمون اجرا گردید. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس تحمل آشفتگی سیمون و گاهر استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق حاضر از تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از آموزش شادکامی در میانگین نمرات کیفیت زندگی و تحمل آشفتگی گروه‌های مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که نمرات کیفیت زندگی و تحمل پریشانی گروه مداخله پس از آموزش شادکامی به شیوه شناختی-رفتاری فوردایس به صورت معناداری افزایش یافت (01/0 > P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت که استفاده از آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس، می‌تواند موجب بهبود کیفیت زندگی و تحمل پریشانی معلولین جسمی- حرکتی شود.

 
متن کامل [PDF 650 kb]   (4322 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1396/1/28 | پذیرش: 1396/8/30 | انتشار: 1396/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb