ajam A A, davari S. The Relationship between Psychological Capital and Academic Welfare of Students of Nursing Faculty of Gonabad University of Medical Sciences. IJRN 2018; 4 (4) :53-58
URL:
http://ijrn.ir/article-1-356-fa.html
عجم علی اکبر، داوری صدیقه. رابطه بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1397; 4 (4) :53-58
URL: http://ijrn.ir/article-1-356-fa.html
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده: (5517 مشاهده)
مقدمه: سرمایه روانشناختی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است و با توجه به اهمیت آن در بین دانشجویان پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1395 انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی- مقطعی است. جامعه مورد پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هستند. نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 150 نفر از بین 220 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از دو مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و بهزیستی تحصیلی پیترنین(2014)، استفاده شد پایایی مقیاس در پژوهش حاضر از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب با مقدار 80/0، 61/0 تایید گردید. تحلیل داده ها با نرم افزار spss20 و از طریق آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه همزمان و آزمون t مستقل انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با بهزیستی تحصیلی (r=0/177) ارتباط معنادار و مثبت در سطح 05/0 وجود دارد. بین خودکارامدی و بهزیستی تحصیلی ارتباط معنادار (r=0/265) در سطح 01/0 و بین امیدواری (p=-0/139) و خوشبینی (p=-0/141) با بهزیستی تحصیلی ارتباط معنادار منفی درسطح 05/0 وجود دارد، همچنین از طریق رگرسیون چندگانه همزمان 089/0 از واریانس بهزیستی تحصیلی را از طریق سرمایه روانشناختی پیش بینی می شود. نتیجه آزمون t استیودنت بین سرمایه روانشناختی (t=-1/025 و p=0/124) و بهزیستی تحصیلی (t=-1/025 و p=0/302) با توجه به جنسیت تفاوت معناداری نشان نداد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی پیش بینی کننده بهزیستی تحصیلی دانشجویان می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود کارگروهها و کارگاه های آموزشی جهت ارتقای سرمایه روانشناختی و بهبود احساس بهزیستی دانشجویان توسط دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1396/12/26 | پذیرش: 1397/5/24 | انتشار: 1397/9/5