دوره 4، شماره 4 - ( تابستان 1397 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei S, DashtBozorgi Z. The Role of Perfectionism, Cognitive Emotion Regulation Strategies and Sleep Quality in Predicting Nursing Students’ Eating Disorder. IJRN 2018; 4 (4) :1-9
URL: http://ijrn.ir/article-1-359-fa.html
رضایی سنا، دشت‌بزرگی زهرا. نقش کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش‌بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1397; 4 (4) :1-9

URL: http://ijrn.ir/article-1-359-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران zahradb2000@yahoo.com
چکیده:   (5923 مشاهده)
مقدمه: اختلال خوردن از عوامل نگران‌کننده سلامت و یکی از اختلال‌های آسیب‌شناسی روانشناختی است که تاثیر منفی زیادی بر عملکرد جسمانی و روانشناختی دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش‌بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری می‌باشد.
روش کار: مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 210 دانشجو (29 مرد و 181 زن) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، کیفیت خواب و اختلال خوردن بودند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به‌شیوه همزمان و با استفاده از نرم‌افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد میانگین نمرات دانشجویان پرستاری در متغیرهای کمال‌گرایی مثبت 960/12±548/73، کمال‌گرایی منفی 715/10±629/58، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان 240/9±529/67، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان 213/7±605/41، کیفیت خواب 801/2±310/12 و اختلال خوردن 192/6±233/39 بود. همچنین کمال‌گرایی مثبت (263/0-=r) و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (541/0-=r) با اختلال خوردن دانشجویان پرستاری رابطه منفی و معنادار و کمال‌گرایی منفی (339/0=r)، راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (465/0=r) و کیفیت خواب نامطلوب (227/0=r) با اختلال خوردن دانشجویان پرستاری رابطه مثبت و معنادار داشتند. علاوه بر آن متغیرهای پیش‌بین به‌طور معناداری توانستند 54 درصد از تغییرات اختلال خوردن دانشجویان پرستاری را پیش‌بینی کنند (01/0>p).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت کمال‌گرایی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و کیفیت خواب در پیش‌بینی اختلال خوردن دانشجویان پرستاری بود. بنابراین برای کاهش اختلال خوردن دانشجویان پرستاری باید به نشانه‌های متغیرهای پیش‌بین توجه کرد و بر اساس آنها برنامه‌های مناسبی طراحی و اجرا کرد.
متن کامل [PDF 639 kb]   (3094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/1/2 | پذیرش: 1397/2/26 | انتشار: 1397/9/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb