Esalati P, Arab A, Mehdinezhad V. Effect of Frankl’s Logotherapy on Psychological Well-being and Self-compassion of Students. IJRN 2019; 5 (3) :1-7
URL:
http://ijrn.ir/article-1-405-fa.html
اصالتی پریدخت، عرب علی، مهدینژاد ولی. تاثیر معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی روانشناختی و شفقت خود دانشجویان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1398; 5 (3) :1-7
URL: http://ijrn.ir/article-1-405-fa.html
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان،ایران aliarab@edupsy.usb.ac.ir
چکیده: (5056 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین مشکلات روانی است که میتواند باعث کاهش بهزیستی روانشناختی و شفقت خود شود. برای بهبود وضعیت روانشناختی افراد روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها معنادرمانی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر معنادرمانی فرانکل بر بهزیستی روانشناختی و شفقت خود دانشجویان انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین و گروهها به روش تصادفی با کمک قرعهکشی بهعنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روش معنادرمانی فرانکل آموزش دید. گروهها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از نظر بهزیستی روانشناختی و شفقت خود ارزیابی شدند. دادهها با آزمونهای آماری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که گروهها از نظر بهزیستی روانشناختی و شفقت خود تفاوت معناداری داشتند. به عبارت دیگر معنادرمانی فرانکل باعث افزایش معنادار بهزیستی روانشناختی (001/0P< ,39/86F=) و شفقت خود (001/0P< ,68/92F=) دانشجویان شد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از تاثیر معنادرمانی فرانکل بر بهبود ویژگیهای روانشناختی (افزایش بهزیستی روانشناختی و شفقت خود) بود. بنابراین پیشنهاد میشود که مشاوران و درمانگران از روش معنادرمانی فرانکل برای افزایش بهزیستی روانشناختی و شفقت خود دانشجویان استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1397/9/5 | پذیرش: 1397/9/26 | انتشار: 1398/2/4