دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 26-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alidadi taeme F, Sotodeh Asl N, karami A. The Effect of Cognitive Rehabilitation and Neurofeedback on improving Working Memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. IJRN. 2019; 6 (1) :26-33
URL: http://ijrn.ir/article-1-421-fa.html
علیدادی طائمه فرشته، ستوده اصل نعمت، کرمی ابوالفضل. اثربخشی توانبخشی شناختی و نوروفیدبک بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1398; 6 (1) :26-33

URL: http://ijrn.ir/article-1-421-fa.html


مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانsotodeh1@yahoo.com
چکیده:   (910 مشاهده)
هدف:  پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثربخشی نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و درمان ترکیبی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی بود.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، از نوع پیش ­آزمون و پس ­آزمون با یک گروه کنترل بود. تعداد 100 دانش آموز  به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و در چهار گروه  25 نفری کنترل و آزمایش نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و گروه آزمایش ترکیبی از دو روش نوروفیدبک و توانبخشی شناختی به صورت تصادفی جایگزین شدند. گردآوری داده ­ها با استفاده از پرسشنامه حافظه کاری (آزمون کامپیوتری N-Back) صورت گرفت. همچنین جلسات نوروفیدبک در طول 5 هفته، هفته ­ای دو جلسه 40 دقیقه­ ای بر اساس پارادایم درمانی آموزش ریتم حسی-حرکتی با استفاده از  دستگاه پروکامپ و جلسات توانبخشی شناختی در 14 جلسه طی دو روز در هفته و جلسات ترکیبی نیز طی 24 جلسه 40 دقیقه­ ای مربوط به نوروفیدبک و 30 دقیقه مربوط به توانبخشی شناختی به صورت هفته­ ای سه جلسه صورت گرفت. داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه بین گروهی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد اجرای جلسات نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و ترکیب دو روش اثر معناداری بر بهبود حافظ کاری دانش ­آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی دارد به طوری که به ترتیب دانش­ آموزانی که در گروه آزمایش تحت درمان توانبخشی شناختی، ترکیب دو روش و نوروفیدبک قرار گرفته بودند از سطوح بالاتر حافظه کاری نسبت به دانش ­آموزان گروه کنترل برخوردار بودند.
نتیجه­ گیری: بنابر نتایج بدست آمده مشخص میشود که نوروفیدبک و توانبخشی شناختی میتوانند به عنوان روشی مؤثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در نظر گرفته شوند.
متن کامل [PDF 747 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb