[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 26-33 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی و نوروفیدبک بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی
خانم فرشته علیدادی طائمه ، دکتر نعمت ستوده اصل، دکتر ابوالفضل کرمی
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانsotodeh1@yahoo.com
چکیده:   (237 مشاهده)
هدف:  پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثربخشی نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و درمان ترکیبی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش­ فعالی بود.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، از نوع پیش ­آزمون و پس ­آزمون با یک گروه کنترل بود. تعداد 100 دانش آموز  به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و در چهار گروه  25 نفری کنترل و آزمایش نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و گروه آزمایش ترکیبی از دو روش نوروفیدبک و توانبخشی شناختی به صورت تصادفی جایگزین شدند. گردآوری داده ­ها با استفاده از پرسشنامه حافظه کاری (آزمون کامپیوتری N-Back) صورت گرفت. همچنین جلسات نوروفیدبک در طول 5 هفته، هفته ­ای دو جلسه 40 دقیقه­ ای بر اساس پارادایم درمانی آموزش ریتم حسی-حرکتی با استفاده از  دستگاه پروکامپ و جلسات توانبخشی شناختی در 14 جلسه طی دو روز در هفته و جلسات ترکیبی نیز طی 24 جلسه 40 دقیقه­ ای مربوط به نوروفیدبک و 30 دقیقه مربوط به توانبخشی شناختی به صورت هفته­ ای سه جلسه صورت گرفت. داده ­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه بین گروهی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد اجرای جلسات نوروفیدبک، توانبخشی شناختی و ترکیب دو روش اثر معناداری بر بهبود حافظ کاری دانش ­آموزان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش ­فعالی دارد به طوری که به ترتیب دانش­ آموزانی که در گروه آزمایش تحت درمان توانبخشی شناختی، ترکیب دو روش و نوروفیدبک قرار گرفته بودند از سطوح بالاتر حافظه کاری نسبت به دانش ­آموزان گروه کنترل برخوردار بودند.
نتیجه­ گیری: بنابر نتایج بدست آمده مشخص میشود که نوروفیدبک و توانبخشی شناختی میتوانند به عنوان روشی مؤثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در نظر گرفته شوند.
واژه‌های کلیدی: آموزش توانبخشی شناختی، آموزش نوروفیدبک، بهبود حافظه کاری کودکان، کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 665 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

alidadi taeme F, Sotodeh Asl N, karami A. The Effect of Cognitive Rehabilitation and Neurofeedback on improving Working Memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. IJRN. 2019; 6 (1) :26-33
URL: http://ijrn.ir/article-1-421-fa.html

علیدادی طائمه فرشته، ستوده اصل نعمت، کرمی ابوالفضل. اثربخشی توانبخشی شناختی و نوروفیدبک بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1398; 6 (1) :26-33

URL: http://ijrn.ir/article-1-421-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش پرستاری توانبخشی Iranian Journal of Rehabilitation Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991