shojaei Z, Golparvar M, Aghaei A, Bordbar M R. Comparing the Effectiveness of Group Story Therapy and the Art-Play Therapy on Anxiety and Depression in Children with Cancer: Based on the Framework, Principles and Rules of Cognitive-Behavioral Approach. IJRN 2019; 6 (1) :50-59
URL:
http://ijrn.ir/article-1-438-fa.html
شجاعی زهره، گل پرور محسن، آقایی اصغر، بردبار محمدرضا. مقایسه اثربخشی گروهی قصه درمانی و هنر ـ بازی درمانی بر اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان: با تکیه بر چهارچوب، اصول و قواعد رویکرد شناختی- رفتاری. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1398; 6 (1) :50-59
URL: http://ijrn.ir/article-1-438-fa.html
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. drmgolparvar@gmail.com
چکیده: (7795 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و افسردگی از جمله متغیرهایی هستند که کودکان مبتلا به سرطان نیازمند درمان های روانشناختی برای آن ها هستند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروهی قصه درمانی و هنر ـ بازی درمانی بر اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان با تکیه بر چهارچوب، اصول و قواعد رویکرد شناختی ـ رفتاری اجرا شد.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش سه گروهی با سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. به منظور انجام پژوهش از میان کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به سرطان در بیمارستان امیر شهر شیراز در تابستان سال 1397، 36 کودک به صورت هدفمند انتخاب و به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ـ هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. از مقیاس اضطراب اسپنس (SCAS ـ اسپنس، 1998) و مقیاس افسردگی کودکان (CDS ـ تیشر و لانگ، 1978) برای سنجش در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه قصه درمانی شناختی ـ رفتاری و هنر ـ بازی درمانی شناختی ـ رفتاری هر یک به مدت 12 جلسه، تحت درمان قرار گرفتند. داده ها از طریق تحلیل واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین قصه درمانی شناختی ـ رفتاری و هنر ـ بازی درمانی شناختی ـ رفتاری با گروه کنترل در اضطراب (0/001>P، 29/98=F) و افسردگی (0/001>P، 28/62=F) تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، هنر ـ بازی درمانی شناختی ـ رفتاری نسبت به قصه درمانی شناختی ـ رفتاری در کاهش اضطراب و افسردگی مؤثرتر بود(0/001>P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که قصه درمانی شناختی ـ رفتاری و هنر ـ بازی درمانی شناختیـ رفتاری می توانند به عنوان یک شیوه درمانی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان در محیط های آموزشی و درمانی به کار برده شوند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
دریافت: 1397/9/23 | پذیرش: 1397/12/16 | انتشار: 1398/7/6