دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 59-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojaei Z, Golparvar M, Aghaei A, Bordbar M R. Comparing the Effectiveness of Group Story Therapy and the Art-Play Therapy on Anxiety and Depression in Children with Cancer: Based on the Framework, Principles and Rules of Cognitive-Behavioral Approach. IJRN 2019; 6 (1) :50-59
URL: http://ijrn.ir/article-1-438-fa.html
شجاعی زهره، گل پرور محسن، آقایی اصغر، بردبار محمدرضا. مقایسه اثربخشی گروهی قصه درمانی و هنر ـ بازی درمانی بر اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان: با تکیه بر چهارچوب، اصول و قواعد رویکرد شناختی- رفتاری. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1398; 6 (1) :50-59

URL: http://ijrn.ir/article-1-438-fa.html


گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (7795 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و افسردگی از جمله متغیرهایی هستند که کودکان مبتلا به سرطان نیازمند درمان­ های روان­شناختی برای آن­ ها هستند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گروهی قصه درمانی و هنر ـ بازی درمانی بر اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان با تکیه بر چهارچوب، اصول و قواعد رویکرد شناختی ـ رفتاری اجرا شد.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه­ ای کاربردی از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش سه گروهی با سه مرحله­ پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری بود. به منظور انجام پژوهش از میان کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به سرطان در بیمارستان امیر شهر شیراز در تابستان سال 1397، 36 کودک به­ صورت هدفمند انتخاب و به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ـ هر گروه 12 نفر) تقسیم شدند. از مقیاس اضطراب اسپنس (SCAS  ـ اسپنس، 1998) و مقیاس افسردگی کودکان (CDS  ـ تیشر و لانگ، 1978) برای سنجش در مراحل پیش­ آزمون، پس­ آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه قصه درمانی شناختی ـ رفتاری و هنر ـ بازی درمانی شناختی ـ رفتاری هر یک به مدت 12 جلسه، تحت درمان قرار گرفتند. داده­ ها از طریق تحلیل واریانس اندازه­های مکرر تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین قصه درمانی شناختی ـ رفتاری و هنر ـ  بازی درمانی شناختی ـ رفتاری با گروه کنترل در اضطراب (0/001>­P، 29/98=F) و افسردگی (0/001>­P، 28/62=F) تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، هنر ـ  بازی درمانی شناختی ـ رفتاری نسبت به قصه درمانی شناختی ـ رفتاری در کاهش اضطراب و افسردگی مؤثرتر بود(0/001>­P).
 نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می­ توان گفت که قصه درمانی شناختی ­ـ­ رفتاری و  هنر ـ ­بازی درمانی شناختی­ـ­ رفتاری می­ توانند به عنوان یک شیوه درمانی برای کاهش اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به سرطان در محیط­ های آموزشی و درمانی به کار برده شوند. 
 
متن کامل [PDF 797 kb]   (5515 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1397/9/23 | پذیرش: 1397/12/16 | انتشار: 1398/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb