دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

peikfalak B, Khankeh H, Dalvandi A, Arsalani N, Bayati A. The effect of training skills to using the mobility assistive devices on self- esteem and self-efficacy of hospitalized patients with stroke. IJRN 2020; 6 (3) :1-7
URL: http://ijrn.ir/article-1-439-fa.html
پیک فلک بختیار، خانکه حمیدرضا، دالوندی اصغر، ارسلانی نرگس، بیاتی اصغر. اثربخشی آموزش مهارت استفاده از وسایل کمک حرکتی بر عزت نفس و خودکارآمدی بیماران مبتلا به سکته مغزی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1399; 6 (3) :1-7

URL: http://ijrn.ir/article-1-439-fa.html


استاد، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران hamid.khankeh@ki.se
چکیده:   (4040 مشاهده)

مقدمه:کاهش خودکارآمدی و عزت نفس از عوارض شایع بعد از سکته مغزی است. توانبخشی بیماران  پس از ابتلا به سکتۀ مغزی امری اجتناب ناپذیر است. آموزش استفاده  از وسایل کمک حرکتی باعث افزایش سطح فعالیت و استقلال بیماران می شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت استفاده از وسایل کمک حرکتی بر خودکارآمدی و عزت نفس بیماران سکته مغزی انجام شد.
روش اجرا: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهد دار است که  بر روی 62 بیمار مبتلا به سکته مغزی در سال 1397 در بیمارستان کاشانی شهرکرد انجام شد. افراد نمونه به شیوه نمونه گیری آسان انتخاب و بر اساس اعداد تولید شده توسط نرم افزار random allocation به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. قبل از ترخیص گروه مداخله آموزش استفاده از وسایل کمک حرکتی را دیدند و گروه شاهد آموزش ها و درمان های معمول را دریافت کردند. در مراجعه بعدی به پزشک معالج (حداقل دو هفته بعد) خودکارآمدی و عزت نفس آنها اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و به کمک آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل گردیدند سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.
نتایج: بیماران دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همسان بودند. بررسی میزان خودکارآمدی و عزت نفس قبل و بعد آموزش در گروه شاهد، سطح معنا داری وجود نداشت (خودکارآمدی 0/221  p=،عزت نفس 0/102 p= )بود. 0/05P≥   ولی درگروه مداخله تفاوت معنا دار داشت و بهبود یافته بود. 0/05 P≤ . بررسی خودکارآمدی و عزت نفس گروه مداخله نسبت به گروه شاهد در آزمون کواریانس (خودکارآمدی 50/704f=  ، عزت نفس 59/62f= معنادار بود. لذا خودکارآمدی و عزت نفس گروه مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری پیدا کرده بود.
نتیجه گیری: آموزش وسایل کمک حرکتی به بیماران سکته مغزی سبب بهبود عزت نفس و خودکارآمدی آنان در کنترل عوارض مربوط به بیماری می گردد. بنابراین توصیه می شود آموزش استفاده از این وسایل برای افزایش عزت نفس و خودکارآمدی مد نظر باشد.
 
متن کامل [PDF 933 kb]   (2945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/11/23 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb