دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 51-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarnezhadgero A, Salem M, Valizadehorang A. Effect of Motor Games in Accordance with Montessori Education Theory on Electrical Activity of Muscles in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. IJRN 2021; 7 (3) :41-51
URL: http://ijrn.ir/article-1-563-fa.html
جعفرنژادگرو امیرعلی، سالم مینا، ولی زاده اورنج آیدین. اثر بازی‌های حرکتی مبتنی بر نظریه مونته سوری بر فعالیت الکتریکی عضلات در کودکان دارای نارسایی توجه/بیش‌فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 7 (3) :41-51

URL: http://ijrn.ir/article-1-563-fa.html


دانشیار بیومکانیک ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران amiralijafarnezhad@gmail.com
چکیده:   (2507 مشاهده)
مقدمه: نارسایی بیش فعالی/کم توجهی جزو شایعترین اختلات روان پزشکی کودکان میباشد. پیدا نمودن شیوه های درمانی جهت بهبود این افراد به لحاظ علمی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازیهای حرکتی مبتنی بر نظریه مونته سوری بر فعالیت الکتریکی عضلات در کودکان دارای نارسایی توجه / بیش فعالی طی راه رفتن بود.
روش کار: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود. 30 کودک پسر دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی به طور تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر، سن:0/4± 8/1)
و تجربی (15 نفر،سن:0/5± 8/1)فعالیت الکتریکی عضلات طی راه رفتن قبل و بعد از 12 هفته با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی ثبت شد. برنامه تمرینی به مدت 12 هفته (سه جلسه در هفته) شامل بازی های حرکتی مبتنی بر نظریه مونته سوری بود. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس دو سویه با اندازه های تکراری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که فرکانس عضله درشت نئی قدامی(P=0/041) و پهن خارجی (P=0/041)در مرحله پاسخ بارگذاری طی پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون تنها در گروه تجربی به لحاظ آماری کمتر بود. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که فرکانس عضله سرینی میانی در فاز میانه اتکا تنها در گروه تجربی طی پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون کمتر بود(P=0/047)
نتیجه گیری: کاهش فرکانس عضلات در پژوهش حاضر نشان دهنده بهبود کارآیی راه رفتن بعد از دوره تمرینی میباشد. بنابراین، استفاده از این برنامه تمرینی در کودکان پسر دارای نارسایی توجه/ بیش فعالی توصیه میشود.
متن کامل [PDF 543 kb]   (1198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/7/1 | انتشار: 1400/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb