دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 55-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naseri P, Shirazi M, Gholamreza Sanagouye Moharer G. Comparison of the Effect of Music Therapy and Writing Therapy on the Anxiety and Depression of Students with Cancer. IJRN. 2020; 7 (1) :55-65
URL: http://ijrn.ir/article-1-576-fa.html
ناصری پریسا، شیرازی محمود، ثناگوی محرر غلامرضا. مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1399; 7 (1) :55-65

URL: http://ijrn.ir/article-1-576-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران Mshirazi@edpsy.usb.ac.ir
چکیده:   (155 مشاهده)
مقدمه: افسردگی و اضطراب بر سرطان تأثیر منفی دارد، بنابراین ارزیابی و درمان آن در این بیماران حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان 14 -8 سال مبتلا به سرطان در شش ماه نخست سال 1398 تشکیل دادند که برای درمان در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بستری بودند؛ که 45 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل (هر گروه15 نفر) قرار گرفتند. از تمامی آزمودنی ها قبل و پس از اتمام درمان آزمون اضطراب اسپنس و افسردگی بارلسون گرفته شد. گروه های آزمون تحت مداخله موسیقی درمانی و نوشتن درمانی قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت ننمودند. داده های بدست
آمده با آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد موسیقی درمانی و نوشتن درمانی بر افسردگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به سرطان مؤثر بود، همچنین بین اثرگذاری دو شیوه درمان تفاوت معنی داری وجود نداشت( 001 / 0 > P ).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، از موسیقی درمانی و نوشتن درمانی می توان به عنوان درمان مکمل، غیر دارویی و روش هایی کارآمد برای کاهش اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1462 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1399/2/6 | پذیرش: 1399/6/8 | انتشار: 1399/6/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb