Babaei Khorzoghi M, Maleki Vasegh M, Rasekh S A. The Effect of a Course of Yoga with the Approach of Ultimate-Fit Preparation
and Hatha-Yoga Exercises on Static Balance in Middle-Aged Women. IJRN 2021; 7 (4) :9-17
URL:
http://ijrn.ir/article-1-632-fa.html
بابایی خورزوقی مجتبی، ملکی واثق مستانه، راسخ سید علی. تاثیر یک دوره تمرینات یوگا با رویکرد نهایت آمادگی و هاتا یوگا بر تعادل ایستا در زنان
میانسال. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 7 (4) :9-17
URL: http://ijrn.ir/article-1-632-fa.html
مرکز تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران m.malekivasegh@gmail.com
چکیده: (3318 مشاهده)
مقدمه و هدف: داشتن تعادل در انجام فعالیت های روزانه مهم بوده و یکی از راهکارهای حفظ و بهبود تعادل، انجام تمرینات ورزشی است. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات یوگا با رویکرد نهایت آمادگی ( UF)و هاتا یوگا بر تعادل ایستا در زنان میانسال بود.
روش کار: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی و کاربردی بود. جامعه آماری شامل زنان میانسال فعال در باشگاههای ورزشی شهر اصفهان در سال 1398بود. تعداد 45نفر با نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه یوگا با رویکرد UF( 15نفر)، هاتا یوگا ( 15نفر) و کنترل (15نفر) تقسیم شدند. دو گروه تمرینی به مدت 8هفته، هفته ای 2جلسه 60دقیقه ای، تمرینات یوگا با رویکرد UFو هاتا یوگا را انجام دادند و در گروه کنترل مداخله انجام نشد. جهت سنجش تعادل ایستا از آزمون های لک لک و تعادل فرشته استفاده گردید.
یافته ها: پس از 8هفته تمرینات یوگا با رویکرد UFو هاتا یوگا، تعادل ایستا در زنان میانسال بهبود معنی داری(0/05≥p ) نسبت به مقادیر پایه داشت و این نتیجه به واسطه تغییرات بین گروهی در آزمون لکلک ( 0/009=P)و آزمون فرشته ( 0/001=P)بود. همچنین، میزان دامنه تغییرات تمامی متغیرهای مورد مطالعه در گروه های تمرین ورزشی نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بالاتر بود(0/05≥p ). این امر در مقایسه زوجی گروه نهایت آمادگی با کنترل در آزمون لکلک ( 0/007=P)و گروه هاتا یوگا با کنترل در آزمون فرشته ( P=0/04)دارای اختلاف معنی داری است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان از تمرینات یوگا با رویکرد UFو هاتا یوگا به عنوان یک روش غیردارویی در بازتوانی، حفظ و بهبود تعادل زنان میانسال استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1400/6/7