Javadian S R, Kafi F S, Babaeian N, Kalateh Sadati A. The Coping Strategies to Autism Disorder among Mothers of Autistic Children: A Qualitative Study. IJRN 2022; 8 (3) :17-29
URL:
http://ijrn.ir/article-1-678-fa.html
جوادیان سیدرضا، کافی فرشته السادات، بابائیان نسرین، کلاته ساداتی احمد. واکنش های مقابله ای مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم: یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1401; 8 (3) :17-29
URL: http://ijrn.ir/article-1-678-fa.html
استادیار مددکاری اجتماعی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانjavadian@yazd.ac.ir
چکیده: (2852 مشاهده)
مقدمه: مادران به عنوان عضوی از خانواده بیش از سایر اعضای خانواده تحت تاثیر کودک مبتلا به اختلال اوتیسم قرار میگیرند. آنان در مواجه با این اختلال واکنشهای متفاوتی از خود نشان میدهند. لذا این پژوهش با هدف مطالعه واکنشهای مقابلهای مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم شکل گرفت.
روش کار: پژوهش با روش کیفی از نوع تحلیل محتوای متعارف انجام گرفت. مشارکت کنندگان شامل 33 مادر دارای کودک مبتلا به اختلال اوتیسم با میانگین سنی فرزند 7 سال، در استان یزد بودند. این افراد با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و سپس مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. نمونه گیری تا اشباع داده ها و طبقات ادامه پیدا کرد. ابتدا متن مصاحبه های موجود مطالعه و کلمه به کلمه و جمله به جمله مورد بررسی و تحلیل محتوا قرار گرفت. با استخراج طبقه ها و نشانگرهای موجود در متن جهت رسیدن به پاسخ مطلوب برای پرسش اصلی تحقیق از طریق توصیف نظرات مصاحبهشوندگان تلاش شد. دادهها با روش استقرایی مورد تحلیل قرار گرفتند. این فرآیند شامل کدگذاری باز، ایجاد طبقه ها و انتزاع است. هر طبقه با استفاده از کلمات نمایانگر محتوا نامگذاری شد. زیر طبقات مشابه با هم تحت عنوان یک طبقه دسته بندی شده و طبقات تحت عنوان طبقات اصلی با هم گروهبندی شدند
یافته ها: طبقات اصلی پژوهش شامل «مواجه دوسویه انطباق/عدم انطباق»،«خودمراقبتی» و «مراقبت کودک محور» میباشد. مواجه دوسویه انطباق/عدم انطباق شامل دو طبقه فرعی با عناوین «بروز احساسات مثبت و انطباق» و «بروز احساسات منفی و عدم انطباق» بود. خودمراقبتی، طبقات «رشد فردی»، «بارمراقبتی عینی»، «بارمراقبتی ذهنی» و «انتقال تجارب» را دربر میگرفت. همچنین مراقبت کودک محور با عناوین «مراقبت اجتماعی»، «مراقبت آموزشی»، «مراقبت درمانی» و «مراقبت محیطی» طبقه بندی شد.
نتیجه گیری: نخستین واکنش اغلب مادران بروز احساسات منفی بود، اما برخی از مادران با بروز واکنشهای مثبت به سازگاری دست یافته اند. مادران با استفاده از مجموعه اقدامات هدفمند، هم از کودک مراقبت کرده و هم به خودمراقبتی پرداخته اند. آنان در راستای مراقبت از خود و کمک به فرزند، آگاهی و دانش خود را افزایش داده و با شرکت در فعالیتهای اجتماعی و ورزشی، در جهت ارتقای سلامت جسمی و روانی خود تلاش میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشی روانی دریافت: 1400/8/3 | پذیرش: 1400/11/25 | انتشار: 1401/1/17