Hakimi Farimani M, Hamidi F, Akbari Amarghan H. The effectiveness of educational games based on social-emotional learning on self-regulation, responsibility and emotional knowledge in preschool children. IJRN 2022; 8 (4) :28-38
URL:
http://ijrn.ir/article-1-708-fa.html
حکیمی فریمانی محمود، حمیدی فریده، اکبری امرغان حسین. اثربخشی بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی بر خودتنظیمی، مسئولیتپذیری و دانش هیجانی در کودکان پیشدبستانی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1401; 8 (4) :28-38
URL: http://ijrn.ir/article-1-708-fa.html
دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران fhamidi@sru.ac.ir
چکیده: (2454 مشاهده)
مقدمه و هدف: رشد و تحول هیجانی- اجتماعی در دوره پیشدبستانی نقش مهمی در مهارتهای تحصیلی و غیرتحصیلی در دوره پیشدبستانی و سایر دورهها دارد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی بر خودتنظیمی، مسئولیتپذیری و دانش هیجانی در کودکان پیشدبستانی انجام شد.
روش کار: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان پیشدبستانی ناحیه 4 شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش 48 نفر بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند و گروه آزمایش 20 جلسه 45 دقیقه با روش بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی آموزش دید و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد. دادهها با سه خردهمقیاس خودتنظیمی، مسئولیتپذیری و دانش هیجانی از مقیاس ارزشهای هیجانی- اجتماعی و تابآوری برای کودکان پیشدبستانی گردآوری و با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که در مرحله پیشآزمون گروههای آزمایش و کنترل از نظر هیچیک از متغیرهای خودتنظیمی، مسئولیتپذیری و دانش هیجانی تفاوت معنیداری نداشتند (0/05P>)، اما در مرحله پسآزمون از نظر هر سه متغیر مذکور تفاوت معنیداری داشتند (0/05P<). دیگر یافتهها نشان داد که مداخله به روش بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی باعث افزایش معنیدار خودتنظیمی، مسئولیتپذیری و دانش هیجانی در کودکان پیشدبستانی شد (0/001P<).
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده اثربخشی روش بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی بر افزایش خودتنظیمی، مسئولیتپذیری و دانش هیجانی در کودکان پیشدبستانی بود. بنابراین، برای بهبود ارزشهای هیجانی- اجتماعی کودکان پیشدبستانی میتوان از روش بازیهای آموزشی مبتنی بر یادگیری هیجانی- اجتماعی در کنار سایر روشها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1401/1/5 | پذیرش: 1401/5/26 | انتشار: 1401/4/17