Banisi P, Khoshgoftar Z, Shahbazi S. The effect of communication skills training on the anxiety and stress of Covid-19 among the university students. IJRN 2022; 9 (2) : 4
URL:
http://ijrn.ir/article-1-724-fa.html
بنیسی پریناز، خوشگفتار زهره، شهبازی سارا. تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب و استرس کرونا در دانشجویان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1401; 9 (2) :32-40
URL: http://ijrn.ir/article-1-724-fa.html
استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران bkhoshgoftar7@sbmu.ac.ir
چکیده: (1721 مشاهده)
مقدمه : پاندمی کووید-19 یا کرونا باعث اضطراب و استرس فراوانی در بین همه دانشجویان بهویژه دانشجویان پزشکی شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب و استرس کرونا در دانشجویان واحد علوم پزشکی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه پژوهش 170 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه 85 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 4 جلسه 90 دقیقهای به مدت یک ماه تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرار گرفت و گروه کنترل در این مدت آموزشی ندید و در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش فرم اطلاعات جمعیتشناختی، سیاهه اضطراب و مقیاس استرس کرونا بود. دادهها با آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل و تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای آزمونهای کای اسکوئر و تی مستقل نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل از نظر جنسیت و میانگین سنی تفاوت معنیداری نداشتند (0/05P>). همچنین، یافتههای آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش اضطراب و استرس کرونا در دانشجویان پزشکی شد (0/001P<).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از نقش موثر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب و استرس کرونا در دانشجویان پزشکی بود. بنابراین، متخصصان سلامت میتوانند از روش آموزش مهارتهای ارتباطی در کنار سایر روشهای آموزشی موثر برای بهبود ویژگیهای روانشناختی مرتبط با کرونا استفاده کنند.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1401/3/15 | پذیرش: 1401/4/26 | انتشار: 1401/10/25