Sarvarian Z, Roshan R, MohammadReza M, Farahani H, Yaghoubnezhad S. The Effectiveness of Child-centered Mindfulness on the Attention and Response Inhibition of Dysgraphia Students. IJRN 2023; 10 (1) :74-85
URL:
http://ijrn.ir/article-1-780-fa.html
سروریان زهرا، روشن چسلی رسول، نائینیان محمدرضا، فراهانی حجت اله، یعقوب نژاد ساجد. اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نارسانویسی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. ۱۴۰۲; ۱۰ (۱) :۷۴-۸۵
URL: http://ijrn.ir/article-۱-۷۸۰-fa.html
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران rasolroshan@yahoo.com
چکیده: (۱۴۸۶ مشاهده)
مقدمه: دانش آموزان دارای اختلال نارسانویسی دارای نواقصی در توجه و بازداری پاسخ هستند، ولی به درمان نواقص این کودکان توجه چندانی نشده است، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نارسانویسی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دوره پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی مبتلابه اختلال نارسانویسی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از مدارس عادی به مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری ارجاع دادهشده بودند. 28 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند؛ و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند و به پرسشنامههای تشخیصی نارسانویسی یعقوبی و همکاران (1400)، آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاش مندی بریکن کمپ (2002) و آزمون برو- نرو هافمن (1984) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت ۱0 جلسه 60 دقیقهای برنامه آموزش ذهن آگاهی کودک محور را دریافت کردند، ولی برای گروه کنترل فقط آموزشهای مدرسه ارائه شد. بعد از جلسات آموزش پسآزمون اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آزمون اندازهگیری مکرر با نرمافزار SPSS نسخه 24 در سطح معنیداری 0/05 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای توجه و بازداری پاسخ، تفاوت معناداری وجود داشت و این نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت (0/01>P).
نتیجهگیری: میتوان گفت که برنامه ذهن آگاهی کودک محور بر بهبود توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نارسانویسی مؤثر بود. لذا پیشنهاد روش درمان ذهن آگاهی کودک محور در کلینیکها و مراکز خدمات روانشناسی بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1401/5/6 | انتشار: 1402/9/11