دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 41-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hossinzade M, khademi A, mahmodalalo M, farshbafmanisefat F. The Effectiveness of Classical Cognitive Behavioral Therapy on Behavioral Adaptation, Anxiety and Dental Fear of children. IJRN 2023; 10 (1) :32-41
URL: http://ijrn.ir/article-1-798-fa.html
حسین زاده مریم، خادمی علی، محمودعلیلو مجید، فرشباف مانی صفت فرناز. اثربخشی درمان شناختی رفتاری کلاسیک بر سازگاری رفتاری، اضطراب و ترس دندانپزشکی کودکان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (1) :32-41

URL: http://ijrn.ir/article-1-798-fa.html


گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
چکیده:   (666 مشاهده)
مقدمه: ترس از محیط دندانپزشکی از جمله اضطراب­ها و ترس­های کودکان است که به شکل رفتارهای منفـی ماننـد تـرس، اضـطراب و خـشم بـروز می­کند. این رفتارهای منفی در واقع ناشی از اضطراب جدایی، مواجهه با وسایل دندانپزشکی و نیز تجربه درمانهای گوناگون پزشکی است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان شناختی رفتاری کلاسیک بر سازگاری رفتاری، اضطراب و ترس دندانپزشکی کودکان بود.
روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی کودکان ۱۱-۷ ساله مراجعه کننده به کلینیک­ دندانپزشکی در طول سال 99 که دچار ترس و اضطراب بودند، تشکیل می­دادند. از بین کودکان مراجعه کننده به شیوه در دسترس تعداد30 کودک انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. به طوری که گروه آزمایشی درمان شناختی رفتاری را به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ­ای هفته­ ای یک جلسه و طی 3 ماه دریافت کرد؛ در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای جمع ­آوری داده­ ها از پرسشنامه بررسی ترس کودکان- زیرشاخص دندانپزشکی (کاتبرت و ملامد،)، پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی ونیهام و  همکاران،) و مقیاس رفتاری سازگاری (فرانکل،) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر متغیرهای سازگاری رفتاری، اضطراب و ترس دندانپزشکی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>P).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله می­توان از درمان شناختی- رفتاری برای کاهش آشفتگی های ناشی از درمان دندانپزشکی در کودکان استفاده نمود.

 
متن کامل [PDF 307 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1401/12/13 | پذیرش: 1402/3/30 | انتشار: 1402/9/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb