Ebadi T, Saberi H, Bagheri N. The effectiveness of parent-child interaction training on mothers' well-being and response inhibition of children with attention deficit hyperactivity disorder. IJRN 2024; 10 (3) :66-76
URL:
http://ijrn.ir/article-1-801-fa.html
عبادی طیبه، صابری هایده، باقری نسرین. اثربخشی آموزش تعاملات والد – کودک بر بهزیستی مادران و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 10 (3) :66-76
URL: http://ijrn.ir/article-1-801-fa.html
دانشیار گروه روانشناسی واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران. h.saberi@riau.ac.ir
چکیده: (508 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تعاملات والد - کودک بر بهزیستی روانشناختی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک راستین در منطقه 3 شهر تهران در سال 1400 که تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس بر اساس ملاکهای ورود در گام اول انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری که شامل گروه ازمایش و کنترل بودند، جایگزین شدند که ده جلسه آموزش تعاملات والد - کودک دریافت کردند. جلسات به صورت هفتگی بود و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پروتکل تعاملات والد – کودک، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) و آزمون رنگ - واژه (استروپ، 1935) بودند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد آموزش تعاملات والد – کودک به طور معناداری موجب افزایش بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و بازداری پاسخ کودکان می شود (0/001>P)
نتیجهگیری: مطالعه حاضر بر اهمیت آموزش تعاملات والد - کودک در افزایش بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و ارائه افق های جدید در مداخلات بالینی تأکید دارد. بنابراین آموزش تعاملات والد - کودک می تواند با ایجاد تغییر مثبت و مناسب در مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/5/30 | انتشار: 1403/2/30