دوره 10، شماره 3 - ( بهار 1403 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 76-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi T, Saberi H, Bagheri N. The effectiveness of parent-child interaction training on mothers' well-being and response inhibition of children with attention deficit hyperactivity disorder. IJRN 2024; 10 (3) :66-76
URL: http://ijrn.ir/article-1-801-fa.html
عبادی طیبه، صابری هایده، باقری نسرین. اثربخشی آموزش تعاملات والد – کودک بر بهزیستی مادران و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 10 (3) :66-76

URL: http://ijrn.ir/article-1-801-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی واحد رودهن،‌ دانشگاه آزاد اسلامی،‌رودهن،‌ ایران. h.saberi@riau.ac.ir
چکیده:   (508 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تعاملات والد - کودک بر بهزیستی روانشناختی و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک راستین در منطقه 3 شهر تهران در سال 1400 که تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس بر اساس ملاک‌های ورود در گام اول انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو  گروه 15 نفری که شامل گروه ازمایش و کنترل  بودند، جایگزین شدند که ده جلسه آموزش تعاملات والد - کودک دریافت کردند. جلسات به صورت هفتگی بود و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پروتکل تعاملات والد – کودک، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) و آزمون رنگ - واژه (استروپ، 1935) بودند.
 یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش تعاملات والد کودک به طور معناداری موجب افزایش بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و بازداری پاسخ کودکان می شود (0/001>P)
نتیجه‌گیری:‌ مطالعه حاضر بر اهمیت آموزش تعاملات والد - کودک در افزایش بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی و ارائه افق های جدید در مداخلات بالینی تأکید دارد. بنابراین آموزش تعاملات والد - کودک می تواند با ایجاد تغییر مثبت و مناسب در مادران کودکان مبتلا به  اختلال نقص توجه - بیش فعالی مورد استفاده قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 331 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/5/30 | انتشار: 1403/2/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb