Asefi Far F, Ayoobi E, Jafari K, Salmabadi M. The relationship between moral intelligence and corona anxiety in students: the mediating role of distress tolerance. IJRN 2023; 9 (4) :9-18
URL:
http://ijrn.ir/article-1-802-fa.html
آصفی فر فرزاد، ایوبی الهه، جعفری کاظم، سلم آبادی مجتبی. رابطه هوش اخلاقی با اضطراب کرونا در دانشجویان: نقش میانجی تحمل پریشانی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. ۱۴۰۲; ۹ (۴) :۹-۱۸
URL: http://ijrn.ir/article-۱-۸۰۲-fa.html
گروه مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران salmabady۶۸.counseling@gmail.com
چکیده: (۱۶۴۵ مشاهده)
مقدمه: شناسایی و هدف قرار دادن عوامل پیشبینی کننده اضطراب ویروس کرونا میتواند در مدیریت سلامت مؤثر باشد؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین نقش میانجی تحمل پریشانی در رابطه هوش اخلاقی با اضطراب کرونا در دانشجویان بود.
روشکار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود که به روش تحلیل مسیر انجام شد، از جامعه آماری که شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 (سه ماه آخر سال 1399) بودند، 260 نفربر اساس جدول کریسی و مورگان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت آنلاین به پرسشنامههای هوش اخلاقی لنیک و کیل (2007)، تحمل پریشانی سیمون و گاهر (2005) و اضطراب کرونا علی پور و همکاران (2020) پاسخ دادند. مدل پژوهش و روابط بین متغیرها با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمون همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرمافزار Amos تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مؤلفههای هوش اخلاقی اثر مثبت و مستقیم بر تحمل پریشانی، تحمل پریشانی اثر مستقیم و منفی بر اضطراب کرونا و مؤلفههای هوش اخلاقی هم بهصورت غیرمستقیم و با میانجیگری تحمل پریشانی بر اضطراب کرونا تأثیر منفی داشتند (۰/۰1>P). درمجموع مدل پژوهش برازش داشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، تمرکز بر نوع مؤلفههای هوش اخلاقی و تحمل پریشانی، میتواند اثر مهمی در اضطراب کرونا دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی، در درمان اضطراب کرونا موردتوجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1401/12/27 | پذیرش: 1402/3/13 | انتشار: 1402/5/10