دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 106-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barvarz Z, yazdkhasti F, ghamrani A. Comparing the Effectiveness of Play Therapy with the Role-Playing Approach and Kendall Therapy Program on the Fear of Children. IJRN 2023; 10 (1) :95-106
URL: http://ijrn.ir/article-1-806-fa.html
بارورز زهرا، یزدخواستی فریبا، قمرانی امیر. مقایسه اثربخشی بازی درمانی با رویکرد ایفای نقش و برنامه درمانگری کندال بر روی ترس کودکان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (1) :95-106

URL: http://ijrn.ir/article-1-806-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران f.yazdkhasty@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (708 مشاهده)
مقدمه: ترس‌های دوران کودکی یکی از رایج‌ترین مشکلات روانشناختی دوران کودکی است که باید به موقع تشخیص و مورد درمان قرار گیرد. هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه اثربخشی بازی درمانی و برنامه درمانگری کندال بر ترس کودکان دختر بود.
روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجراء شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران مبتلا به ترس مقطع اول و دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای، 45 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی به سه گروه بازی درمانی، برنامه درمانگری کندال و گروه کنترل تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ترس کودکان اولندیک و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS-24  با روش تحلیل واریانس مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که نمره مقیاس کلی ترس در هر دو گروه بازی درمانی و گروه کندال هم در پس‌ آزمون و هم در مرحله پیگیری به صورت معناداری کاهش یافته است(P<0.0001)، اما به نظر می رسد که بازی درمانی از درمان کندال در در کاهش ترس کودکان اثربخشی بیشتری دارد.
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که بازی درمانی و درمان کندال از جمله روان‌درمانی های موثر جهت کاهش ترس‌های کودکان دختر می‌باشند. بنابراین جهت درمان اختلالات اضطرابی در کودکان و بهبود بهداشت روانی آنها، متخصصان سلامت روان می‌توانند از این درمان‌ها به ویژه بازی درمانی بهره ببرند.

 
متن کامل [PDF 271 kb]   (333 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/7/3 | انتشار: 1402/9/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb