barghi F, safarzadeh S, Marashian F S, bakhtiarpor S. Comparison of the effectiveness of Floortime Play Therapy and Applied Behavior Analysis in Reducing Communication Problems, Stereotypic Movements, and Social Interaction of Autistic Children. IJRN 2024; 10 (3) :77-92
URL:
http://ijrn.ir/article-1-823-fa.html
برقی فریده، صفرزاده سحر، مرعشیان فاطمه سادات، بختیارپور سعید. مقایسه اثربخشی روش بازی درمانی فلورتایم و تحلیل رفتار کاربردی برشدت علائم کودکان اوتیسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 10 (3) :77-92
URL: http://ijrn.ir/article-1-823-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، واحداهواز،دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایران. safarzadeh1152@gmail.com
چکیده: (1545 مشاهده)
مقدمه: اوتیسم یک اختلال رشدی- عصبی است که سه حوزه تعامل اجتماعی، ارتباط و الگوهای رفتار کلیشه ای از قبیل بیش فعالی، رفتار تکانشی، آسیب به خود و پرخاشگری را به همراه دارد این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی مبنی بر طبیعت (فلورتایم) برشدت علایم ازمون گارز در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در سال 1401در قم صورت گرفت.
روش کار: مطالعه شامل45 نفر نمونه از کودکان اوتیسم بود و مدل شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کودکان مبتلابه اوتیسم شهر قم در مرکز اوتیسم گلهای بهشت بودند. ابزار مورد استفاده دارای قسمت های مرتط با اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه گارز2 (شدت اوتیسم) و متغیرهای ارتباط، حرکات کلیشه ای و تعامل اجتماعی کودکان بود. نمونه آماری این پژوهش 45 نفر بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش روش تحلیل کاربردی 15 نفر ،گروه بازی درمانی فلورتایم 15 نفر، و گروه کنترل 15 نفر قرار داده شدند.گروههای آزمایش درمان با روش تحلیل رفتار کاربردی روش تحلیل رفتار کاربردی و مداخله بازی درمانی فلورتایم در جلسات تعیین شده به گروه آزمودنی 23 جلسه 20 دقیقه ای ارائه شد به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشده است.. آزمون (کلموگروف- اسمیرنف ) جهت رعایت پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات در جامعه (آزمون موچلی و آزمون لوین)، تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بن فرونی برای مقایسههای زوجی اثر گروهها و زمانها بر متغیرهای وابسته، نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم افزار SPSS24 وAMOS24 بود.
یافته ها: تفاوت اثر دو شیوه تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی فلورتایم بر مؤلفه ها و نمره کل شدت علائم اوتیسم معنادار نیست. براین اساس بین اثربخشی تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی فلورتایم بر شدت علائم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تفاوت معنادار وجود ندارد.(0/001).
نتیجه گیری: تحلیل رفتار کاربردی و بازی درمانی فلورتایم در دوره اجرا و دوماه پس از اتمام دوره اجرا منجر به کاهش معنادار در میانگین نمرات مؤلفههای آزمون گارز در شدت علایم ,و درمان اوتیسم شدند از این دو شیوه آموزشی می توان در جهت مراقبت و آموزش بهتر کودکان اوتیسم استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشی روانی دریافت: 1402/3/11 | پذیرش: 1402/8/5 | انتشار: 1403/2/30