Hajidoost Giv F, Ghanaifar M, Shahabizadeh F. Effectiveness of Behavioral-Cognitive Group Training of Anxiety and Academic Vitality in Students. IJRN 2024; 10 (2) :98-107
URL:
http://ijrn.ir/article-1-825-fa.html
حاجی دوست گیو فاطمه، غنی فر محمد حسن، شهابی زاده فاطمه. اثربخشی آموزش گروهی رفتاری- شناختی بر اضطراب و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 10 (2) :98-107
URL: http://ijrn.ir/article-1-825-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده: (739 مشاهده)
مقدمه: از عوامل روانشناختی که فراگیران نظام آموزشی طیف وسیعی از آن را تجربه میکنند اضطراب است، از طرفی سرزندگی تحصیلی از توانمندیهایی که در سازگاری دانش آموزان نقش دارد، بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی رفتاری- شناختی بر اضطراب و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمون (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب لاویبوند و لاویبوند و سرزندگی تحصیلی دهقانزاده و حسین چاری بودند. گروه آزمایش در هشت جلسه حضوری ۹۰ دقیقهای در مدت هشت هفته (دو ماه) تحت مداخله قرار گرفت و گروه گواه مداخله معمولی را دریافت نمود. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بین گروهی با نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات اضطراب در گروه آموزش گروهی رفتاری- شناختی نسبت به گروه گواه در مراحل پسآزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیشآزمون کاهش، اما در متغیر سرزندگی تحصیلی افزایشیافته بود و این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده، استفاده از آموزش گروهی رفتاری- شناختی اثرات مثبتی بر کاهش اضطراب و بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان داشت، بنابراین، پیشنهاد میشود این درمان بهعنوان درمان مکمل در مدارس و مراکز درمانی برای دانش آموزان استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/9/26 | انتشار: 1402/12/5