دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 23-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badiyepeyma Z, Sahraian Z, zekavatbakhsh S, Niknam M, Rahmanian Kushkaki A A. The Effect of Distance education for self-care training on functional status and the quality of life of patients with rheumatoid arthritis. IJRN 2024; 11 (1) :13-23
URL: http://ijrn.ir/article-1-830-fa.html
بادیه پیما زهره، صحرائیان زینب، ذکاوت بخش شهرزاد، نیکنام مریم، رحمانیان کوشککی علی اصغر. تاثیر آموزش خودمراقبتی به شیوه ی از راه دور بر وضعیت عملکرد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 11 (1) :13-23

URL: http://ijrn.ir/article-1-830-fa.html


کارشناس ارشد پرستاری داخلی-جراحی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران Lynurse8@gmail.com
چکیده:   (633 مشاهده)
مقدمه: آموزش از راه دور می تواند بـر برخـی از موانـع آمـوزش سـنتی غلبـه کـرده و دسترســی آســان و قابــل انعطافــی را جهــت یادگیــری فراهــم نمایـد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی به شیوه ی از راه دور بر وضعیت عملکرد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می باشد.
روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای با دو گروه مداخله و کنترل است. 60 بیمار به روش در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه های بررسی وضعیت عملکرد و کیفیت زندگی بیماران روماتیسم مفصلی ، قبل و یک ماه بعد از مداخله توسط بیماران تکمیل شدند.آموزش خودمراقبتی در گروه مداخله طی 5 جلسه به مدت پنج هفته از طریق تلفن همراه برگزار گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS ، در سطح معناداری0/05 انجام شد.
یافته ها: نتایج مقایسه بین گروهی نشان داد که وضعیت عملکرد و کیفیت زندگی بیماران در گروه مداخله و کنترل، قبل و بعد از اجرای مداخله تفاوت آماری معناداری ندارد(P>0/05). اما مقایسه درون گروهی تفاوت معنی‌داری در میانگین نمرات کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله نشان داد(p<0/05).
نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش از راه دور نمی تواند به تنهایی تاثیر قابل توجهی در این بیماران ایجاد کند، لذا پیشنهاد می شود که جهت اثرگذاری مطلوب در این بیماران، در کنار سایر روش های آموزشی استفاده گردد.

 
متن کامل [PDF 309 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری توانبخشی
دریافت: 1402/4/6 | پذیرش: 1402/8/28 | انتشار: 1403/9/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb