Seyydoshohadaei M, Nematollahi Davijani A, Haghani S. The effect of Tele rehabilitation Training on Complications of hip osteoarthritis: A quasi-experimental study. IJRN 2025; 11 (2) : 7
URL:
http://ijrn.ir/article-1-856-fa.html
سیدالشهدایی مهناز، نعمت الهی داویجانی آزاده، حقانی شیما. بررسی تاثیر آموزش توانبخشی از راه دور بر پیامدهای استئوارتریت هیپ. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. ۱۴۰۳; ۱۱ (۲)
URL: http://ijrn.ir/article-۱-۸۵۶-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران azadeh.nemat۱۳۶۳@gmail.com
چکیده: (۱۳۹ مشاهده)
مقدمه: آموزش توانبخشی بعد از جراحی مفصل ران از اولویت های پرستاری می باشد که در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی می تواند کمک کننده باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش توانبخشی از راه دور بر پیامدهای استئوآرتریت هیپ انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی بیماران بعد از تعویض مفصل هیپ در نیمه اول سال 1402 انجام شد. برای انجام کار 70 بیمار به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند و به روش غیر تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. معیارهای ورود شامل: گذشت حداکثر 6 ماه از تعویض مفصل هیپ، فاصله ی سنی 70- 30 سال، توانایی پیگیری دستورات توسط آزمودنی و عدم وجود ضایعات ارتوپدیک همراه نظیر شکستگی و داشتن دسترسی به اینترنت و تلفن هوشمند و برنامه Skype بود. معیارهای خروج نیز اختلال تکلم شدید و عدم شرکت در یک جلسه آموزشی بود. ابزار پژوهش شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه پیامدهای استئوآرتریت بود که قبل و بعد از آموزش توسط بیماران تکمیل شد. آموزش برای افراد گروه مداخله در 4 جلسه شامل: معرفی بیماری، عوامل خطر، علائم، مدیریت علائم بیماری، دارو درمانی، رژیم غذایی، ورزش های مناسب و روش های تسکین درد به صورت هر هفته یک جلسه به مدت 30 تا 45 دقیقه در گروههای 4 تا 6 نفره از طریق نرم افزار Skype ارائه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 استفاده گردید
یافتهها: میانگین نمره پیامدهای استئوآرتریت در بیماران قبل از مداخله در گروه آزمون 29/64±112/74 و در گروه کنترل 16/34±110/41 بود که تفاوت معنی داری نداشتند (0/682=P).بعد از مداخله به ترتیب به 21/43±85/25 و 15/74±109/94رسید و این تفاوت معنی دار بود (0/001>P). مقایسه ی نمرات میانگین پیامدهای استئوآرتریت در گروه آزمون حاکی از تفاوت معنی دار از زمان پیش آزمون به زمان پس آزمون بود (0/001P<). اما در گروه کنترل این تفاوت معنی دار نبود (0/013=P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش توانبخشی از راه دور در کاهش پیامدهای استئوآرتریت هیپ تاثیر دارد لذا توصیه می شود که پرستاران در آموزش های خود به منظور توانمند نمودن بیماران از روش آموزش توانبخشی از راه دور استفاده نمایند.
شمارهی مقاله: ۷
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری توانبخشی دریافت: 1402/8/24 | پذیرش: 1403/3/31 | انتشار: 1403/12/12