Jameinezhad F, Omidian M. Effectiveness of Mindfulness Training on Mood and Anxiety Symptoms in Adolescents with Addiction to Online Games. IJRN 2024; 11 (1) :83-92
URL:
http://ijrn.ir/article-1-866-fa.html
جامعینژاد فرحناز، امیدیان مرتضی. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر علائم خلقی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به بازیهای آنلاین. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 11 (1) :83-92
URL: http://ijrn.ir/article-1-866-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. drjameinezhad@gmail.com
چکیده: (549 مشاهده)
مقدمه: امروزه، نوجوانان با علائم خلقی و اضطراب زیادی مواجه هستند و یکی از روشهای احتمالاً موثر در این زمینه آموزشی ذهنآگاهی است. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر علائم خلقی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به بازیهای آنلاین بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر پایههای نهم و دهم مبتلا به اعتیاد به بازیهای آنلاین ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه پژوهش برای هر گروه 15 نفر محاسبه که این تعداد با روش نمونهگیری هدفمند بر اساس ملاکهای ورود به مطالعه انتخاب و به روش تصادفی ساده با کمک قرعهکشی در دو گروه مساوی گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفت و در این مدت گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه بازی آنلاین و پرسشنامه علائم خلقی و اضطراب بودند. دادهها با روشهای خیدو و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-24 در سطح معنیداری 0/05 تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و گواه از نظر متغیرهای جمعیتشناختی سن و پایه تحصیلی تفاوت معنیداری وجود نداشت (0/05P>). همچنین، روش آموزش ذهنآگاهی باعث کاهش معنیدار پریشانی عمومی و برانگیختگی اضطرابی و افزایش معنیدار فقدان لذت در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به بازیهای آنلاین شد (0/05P<).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، برای کاهش علائم خلقی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به اعتیاد به بازیهای آنلاین میتوان از روش آموزش ذهنآگاهی در کنار سایر روشهای آموزشی موثر بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1402/9/29 | پذیرش: 1402/12/4 | انتشار: 1403/9/4