Nasirfam N, Tabatabaei T S, Shahabizadeh F, Tabatabaei S S. Investigating the Effectiveness of Doll Play Therapy Combined with Psychodrama on the Addiction to Computer Games of Children with Learning Disabilities. IJRN 2025; 11 (2) : 11
URL:
http://ijrn.ir/article-1-892-fa.html
نصیرفام ناهید، طباطبایی تکتم سادات، شهابی زاده فاطمه، طباطبایی سمانه سادات. تعیین اثربخشی بازیدرمانی عروسکی توأم با سایکودرام بر اعتیاد به بازیهای رایانهای کودکان دارای اختلال یادگیری. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 11 (2)
URL: http://ijrn.ir/article-1-892-fa.html
استادیار،گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. toktamtabatabaee@yahoo.com
چکیده: (185 مشاهده)
مقدمه: امروزه با افزایش روزافزون تکنولوژی و همگانی شدن عرصهی اینترنت در قرن حاضر، پدیده اعتیاد به بازیهای رایانهای در گروههای مختلف بهویژه کودکان دارای اختلال یادگیری به دلیل آسیبپذیری بیشتر غیرقابلانکار هست، بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی عروسکی توأم با سایکودرام بر اعتیاد به بازیهای رایانهای کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه موردمطالعه شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازیهای رایانهای وانگ و چنگ (2002) بود. مداخله برای گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقهای هفتهای دوپار بهصورت گروهی برگزار شد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین میانگینهای نمرات اعتیاد به بازیهای رایانهای در مراحل پیشآزمون با پسآزمون و پیگیری وجود داشت، درحالیکه تفاوت معناداری بین میانگینها در مرحله پسآزمون با پیگیری مشاهده نشد که حاکی از پایداری اثربخشی مداخله است (0/01>p)؛ و نتایج اندازه اثر نشان داد که 18/2 درصد از تفاوتهای فردی در اعتیاد به بازیهای رایانهای ناشی از آموزش بازیدرمانی عروسکی توأم با سایکودرام بوده است.
نتیجهگیری: بازیدرمانی عروسکی توأم با سایکودرام در کاهش اعتیاد به بازیهای رایانهای کودکان دارای اختلال یادگیری مؤثر بود، بنابراین میتوان گفت که بازیدرمانی عروسکی توأم با سایکودرام میتواند بهعنوان یک شیوه درمانی در کاهش اعتیاد به بازیهای رایانهای این کودکان بهکاربرده شود.
شمارهی مقاله: 11
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1403/7/1 | انتشار: 1403/12/12