دوره 4، شماره 4 - ( تابستان 1397 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 58-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده:   (4938 مشاهده)
مقدمه: سرمایه روانشناختی از مفاهیم نوینی است که امروزه مطرح شده است و با توجه به اهمیت آن در بین دانشجویان پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 1395 انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی- مقطعی است. جامعه مورد پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هستند. نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 150 نفر از بین 220 نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از دو مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز(2007) و بهزیستی تحصیلی پیترنین(2014)، استفاده شد پایایی مقیاس در پژوهش حاضر از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب با مقدار 80/0، 61/0 تایید گردید. تحلیل داده ها با نرم افزار spss20 و از طریق آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه همزمان و آزمون t مستقل انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با بهزیستی تحصیلی (r=0/177) ارتباط معنادار و مثبت در سطح 05/0 وجود دارد. بین خودکارامدی و بهزیستی تحصیلی ارتباط معنادار (r=0/265) در سطح 01/0  و بین امیدواری (p=-0/139) و خوشبینی  (p=-0/141)  با بهزیستی تحصیلی ارتباط معنادار منفی درسطح 05/0 وجود دارد، همچنین از طریق رگرسیون چندگانه همزمان 089/0 از واریانس بهزیستی تحصیلی را از طریق سرمایه روانشناختی پیش بینی می شود. نتیجه آزمون t استیودنت بین سرمایه روانشناختی (t=-1/025  و p=0/124) و بهزیستی تحصیلی (t=-1/025 و p=0/302) با توجه به جنسیت تفاوت معناداری نشان نداد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی پیش بینی کننده بهزیستی تحصیلی دانشجویان می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود کارگروهها و کارگاه های آموزشی جهت ارتقای سرمایه روانشناختی و بهبود احساس بهزیستی دانشجویان توسط دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شود.
 
متن کامل [PDF 472 kb]   (3644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1396/12/26 | پذیرش: 1397/5/24 | انتشار: 1397/9/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.