Zakeri A, Jafar Tabatabaei S S, Jafar Tabatabaei T S, Shahabizadeh F. Effectiveness of Working Memory Training on Social Competence and Academic Performance in High School Students. IJRN 2025; 11 (3) : 12
URL:
http://ijrn.ir/article-1-933-fa.html
ذاکری آمنه، جعفر طباطبایی سمانه سادات، جعفر طباطبایی سمانه سادات، شهابی زاده فاطمه. اثربخشی آموزش حافظه فعال بر کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1404; 11 (3)
URL: http://ijrn.ir/article-1-933-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران Tabatabaee88@yahoo.com
چکیده: (131 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت حافظه فعال در کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه فعال بر کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه به همراه دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه اول دولتی منطقه سه شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند، از افراد واجد شرایط 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی ساده در دو گروه (15 نفر آزمایش و 15 نفر گروه گواه) جایداده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای کفایت اجتماعی پرندین (۱۳۸۵) و عملکرد تحصیلی درتاج (1383) بود. گروه مداخله در 10 جلسه حضوری 60 دقیقهای در مدت دو ماه بهصورت گروهی تحت مداخله قرار گرفت و گروه گواه مداخله معمولی را دریافت نمود. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بین گروهی با رعایت پیشفرضهای آماری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در میزان کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج بررسی میانگینها نشان داد که میانگین گروه آزمایش در کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بیشتر از میانگین گروه کنترل بود؛ بنابراین میتوان گفت که آموزش حافظه فعال موجب افزایش کفایت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شد(0/01>p).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش، میتواند اطلاعات مفیدی را برای مشاوران و رواندرمانگران و مددکاران شاغل در مدارس و سازمانها فراهم آورد. لذا پیشنهاد میشود که برنامه آموزش حافظه فعال در برنامههای تقویتی مدارس و فوقبرنامه قرار گیرد.
شمارهی مقاله: 12
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1403/11/1 | پذیرش: 1404/2/10 | انتشار: 1404/2/14