مقدمه: بستری بیمار در بخش مراقبت ویژه جراحی قلب در خانواده تنشهایی را ایجاد مینماید، طی سالهای اخیر تمرکز بر رضایتمندی این خانواده ها از طریق مداخلاتی مانند تدوین برنامه مشاوره پرستاری بیش از گذشته مورد توجه قرارگرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مشاوره پرستاری بر رضایتمندی خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه جراحی قلب انجامگرفته است. روش: مطالعه حاضر بهصورت نیمه تجربی بر روی 54 عضو خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه جراحی قلب بیمارستان امیرالمومنین کردکوی استان گلستان انجام شد. نمونهها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهصورت تخصیص مستمر در دو گروه مداخله و گروه شاهد قرار می گرفتند. در گروه مداخله مشاوره پرستاری طراحیشده طی جلسات متعدد بنا به نیاز خانواده از زمان پذیرش تا زمان ترخیص بیمار انجام گرفت؛ در گروه شاهد بدون مداخله خاصی، اطلاعات طبق روتین بیمارستان ارائه گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه رضایتمندی از اطلاعات دریافتی در روز ترخیص از بیمارستان جمعآوری گردید. دادهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از روشهای آماری کای اسکوئر و تی مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد دو گروه از نظر مشخصات فردی همگون بودند. میانگین و انحراف معیار رضایتمندی گروه مداخله و شاهد به ترتیب 72/9±54/73 و 34/4±78/53 بود. نتایج تحلیل های آماری اختلاف معنیداری بین گروههای مداخله و شاهد نشان دادند به طوری که گروه مداخله از میزان رضایتمندی بیشتری برخوردار بودند (01/0P<). نتیجهگیری: مشاوره پرستاری میتواند رضایتمندی خانواده بیماران بستری در بخش ویژه جراحی قلب را بهطور معنیداری افزایش دهد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |